Nu sunt bani pentru avioanele F-16

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Nu sunt bani pentru avioanele F-16

Justiție 02 Noiembrie 2010 / 00:00 465 accesări

Cu toate că CSAT a aprobat în data de 23 martie 2010 achiziţionarea a 24 de avioane F-16 la mâna a doua de la Statele Unite, România nu mai are bani pentru duce până la capăt acest contract. Preţul avioanelor s-ar ridica la circa 1,3 miliarde de dolari. La începutul lunii august 2010, expirase cel de-al doilea termen convenit de SUA şi România pentru plata primei tranşe din această achiziţie, de 750 de milioane de dolari. Primul termen fusese fixat pentru 3 iunie, dar SUA au acordat României o prelungire de două luni. În cadrul unui interviu, ambasadorul Mark Gitenstein a spus că SUA au înţeles motivaţia economică ce a făcut Bucureştiul să renunţe la acest proiect, dar a spus că în că în cadrul actualei oferte - aprobate de Congresul SUA - guvernul României ar putea face o reevaluare peste şase luni, dacă, bineînţeles, condiţiile economice i-o vor permite. În cursa pentru adjudecarea unui contract de 4,5 miliarde de euro pentru dotarea forţelor aeriene române cu avioane multirol au fost înscrise cinci tipuri de avioane: F-16 construit de Lockheed Martin, F-18 de la Boeing, Rafale al companiei franceze Dassault, dar şi avionul Grippen al suedezilor de la SAAB şi Eurofighter de la EADS. Decizia cu privire la achiziţionarea de F-16 a intervenit după ce o precedentă reuniune a CSAT a anunţat, la 4 februarie, că România va găzdui rachete interceptoare din cadrul scutului american antirachetă. Urgentarea procedurii de înlocuire a flotei de avioane multirol este impusă şi de faptul că aeronavele de luptă MIG 21 LanceR, aflate în prezent în dotarea Forţelor Aeriene Române, ar trebui scoase din uz cel mai târziu în 2013.

Ieri, o nouă tragedie s-a înscris pe lista „argumentelor supreme” în favoarea schimbării flotei aviatice a României: un aparat MiG 21-LanceR s-a prăbuşit în judeţul Cluj. În accidentul aviatic şi-au pierdut viaţa căpitan-comandorul Laurenţiu-Nicolae Chiriţă şi căpitan-comandorul Sorin-Traian Avram. Căpitan-comandorul Laurenţiu-Nicolae Chiriţă, în vârstă de 40 de ani, pilot pe avioane supersonice, clasa I, instructor de zbor ziua şi noaptea, în toate condiţiile meteorologice, avea la activ aproape 1.300 ore de zbor, din care 940 pe MiG-21. Era căsătorit şi avea un copil. Căpitan-comandorul Sorin-Traian Avram, în vârstă de 40 de ani, pilot pe avioane supersonice, clasa I, instructor de zbor ziua şi noaptea, în toate condiţiile meteorologice, avea la activ aproape 1.000 ore de zbor, din care 830 pe MiG-21. Era căsătorit şi avea un copil. Ambii piloţi au absolvit mai multe cursuri de specialitate în ţară şi în străinătate şi au participat la numeroase exerciţii internaţionale, precizează MApN. Potrivit procedurilor, a fost sesizat Parchetul Militar şi au fost sistate zborurile de instrucţie cu acest tip de aeronavă, până la finalizarea anchetei de specialitate.



12