Nu vă veți mai debranșa de la RADET! Soluția inovatoare găsită de regie

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Proiect-pilot

Nu vă veți mai debranșa de la RADET! Soluția inovatoare găsită de regie

Social 03 Iunie 2016 / 19:02 7767 accesări

Mihai Ioan, un locatar din scara de bloc unde a fost implementată instalația: ”Înainte așteptam jumătate de oră ca apa să se încălzească. Acum debitul este mai mare și aștept 20 de secunde să vină apa caldă”.

Mihai Ioan, un locatar din scara de bloc unde a fost implementată instalația: ”Înainte așteptam jumătate de oră ca apa să se încălzească. Acum debitul este mai mare și aștept 20 de secunde să vină apa caldă”.

Directorul RADET Constanța, Liviu Popa

Directorul RADET Constanța, Liviu Popa

În curând am putea spune adio costurilor uriașe la întreținere pe timp de iarnă și am putea avea apă caldă la robinet în doar câteva secunde, în orice moment al zilei, chiar dacă suntem racordați la rețeaua de termoficare. RADET a implementat un proiect-pilot la o scară de bloc din Constanța, care constă în distribuţia pe orizontală a apei calde de consum cu contorizare individuală și care ar putea fi extins la nivelul întregului oraș, în cadrul programului de reabilitare a clădirilor de locuit. Mai precis, fiecare consumator poate încheia un contract individual cu regia de termoficare, în așa fel încât să existe un contor individual, iar oamenii să își poată regla singuri temperatura din casă. Partea bună e că sistemul nu necesită, spre deosebire de centrala de apartament, reparații și verificări periodice sau înlocuiri ale echipamentelor.

Reprezentanții RADET Constanța au prezentat vineri, 3 iunie, soluția pentru cele mai mari inconveniente întâmpinate de constănțenii care se încălzesc în sistem centralizat. Dacă de-a lungul timpului mulți oameni s-au plâns fie că au de plătit mai mult decât consumă, fie că, din cauza unor vecini care nu și-au plătit facturile, sunt debranșați de la rețeaua de termoficare, iar caloriferele și apa nu se încălzesc suficient de repede, toate aceste lucruri pot deveni istorie. Regia a implementat un proiect-pilot la o scară de bloc din Constanța, care constă în distribuţia pe orizontală a apei calde de consum cu contorizare individuală și care ar putea fi extins la nivelul întregului oraș, în cadrul programului de reabilitare a clădirilor de locuit. Reprezentanții RADET au propus deja autorității publice locale contorizarea la ușă a constănțenilor în ceea ce privește distribuția energiei termice. ”Putem să extindem în oraș furnizarea de apă caldă la toate asociațiile de proprietari, dacă asociația este de acord. Când un bloc intră în lucrări generale, se poate modifica distribuția actuală existentă în bloc - pe verticală - în distribuție pe orizontală, care e în avantajul consumatorilor”, a explicat directorul general al RADET Constanța, Liviu Popa. Potrivit lui, sistemul nu necesită, spre deosebire de centrala de apartament, reparații și verificări periodice sau înlocuiri ale echipamentelor. Mai precis, fiecare consumator poate încheia un contract individual cu regia de termoficare, în așa fel încât să existe un contor individual, iar oamenii să își poată regla singuri temperatura din casă sau momentul în care vor da drumul la căldură. Cu alte cuvinte, ei au posibilitatea să achite doar energia termică pe care o consumă, în baza convenției de facturare. ”Proiectul a fost implementat la o scară de bloc unde au mai rămas două apartamente contectate la sistemul municipal de termoficare, restul având centrale termice. Acum, cei doi consumatori racordați la sistemul municipalității au independență totală de restul vecinilor. Dacă un locatar e rău-platnic, îi închidem căldura de la cutia din fața ușii sale, acolo unde e montat contorul”, a adăugat Popa.

CUM FUNCȚIONEAZĂ SISTEMUL

Instalația demonstrativă a fost pusă în funcțiune în primele zile din iunie, iar rezultatele s-au văzut din primele clipe, spun locatarii. Ei spun că apa se încălzește instantaneu. Și asta deoarece acest sistem asigură recircularea apei calde până la ultimul etaj, așa că oamenii nu mai sunt nevoiți să aștepte. ”Înainte așteptam jumătate de oră ca apa să se încălzească. Acum debitul este mai mare și aștept 20 de secunde să vină apa caldă. Ca eficiență, sistemul e perfect”, a spus un locatar din scara de bloc unde a fost implementată instalația, Mihai Ioan. ”Au scăzut din start costurile cu apa rece aruncată la canalizare până sosește apa caldă, fenomen cu care ne întâlnim în restul blocurilor unde au apărut debranșări”, a explicat directorul RADET. Prețul instalării sistemului diferă de la bloc la bloc, în funcție de mărimea conductelor. ”Lucrarea aceasta a costat sub 2.000 de lei fără TVA, iar prețul unui contor e de 600 de lei. Numărul contoarelor necesare într-un bloc se înmulțește cu 600, materialele și le poate procura asociația, proiectul îl face RADET, care asigură și manopera”, a subliniat Liviu Popa.

PROTEST ÎN FAȚA BLOCULUI

În timp ce reprezentanții RADET prezentau instalația inedită, membrii Sindicatului Energo-RADET se aflau în fața blocului pentru a protesta. Sindicaliştii l-au acuzat pe directorul instituţiei că a făcut o serie de afirmaţii neadevărate, de natură să inducă în eroare angajaţii instituţiei, cât şi opinia publică. Totodată, ei au precizat că așa-zisa redresare a regiei nu este decât un regres rușinos. ”Calitatea serviciilor RADET a scăzut ca urmare a creșterii numărului de reclamații pentru parametrii furnizați la consumatori, cât și a numărului mare de procese pierdute de RADET în instanțele de judecată, toate acestea având un impact negativ asupra prestigiului regiei, fiind cauzate de măsurile managementului dezastruos”, potrivit liderului de sindicat Petrică Mădulărescu. La protestul sindicaliştilor au fost prezente doar două persoane, despre care directorul RADET a spus că s-ar afla, de fapt, în concediu medical.

Citește și:

Numărul solicitărilor de debranșare de la RADET a scăzut. Vezi motivul!



12