Efectivele de personal din sistemul de învăţămînt au înregistrat o evoluţie negativă, cu excepţia nivelului preşcolar şi superior, astfel că numai în 2005, în comparaţie cu anul precedent, sistemul de educaţie a pierdut aprox. nouă mii de angajaţi, potrivit situaţiei centralizate de Ministerului Educaţiei şi Cercetării (MEdC). În cazul învăţămîntului primar şi gimnazial se observă o scădere de peste 4% şi aceeaşi evoluţie negativă se înregistrează şi în cazul învăţămîntului secundar superior, respectiv şcoală post-liceală, scăderea fiind de aprox. 3%. Singurele niveluri unde există o uşoară creştere faţă de anul 2004, de aprox. 2%, sînt cel preşcolar şi cel superior. Evoluţia efectivelor de personal, în cazul tuturor nivelurilor de învăţămînt, este perfect convergentă cu evoluţia efectivelor de elevi. Astfel, singurele niveluri unde se înregistrează o creştere a efectivelor de personal (preşcolar şi superior) sînt cele în care şi efectivele de copii sau studenţi au crescut. Şi în cazul personalului didactic se poate remarca faptul că la nivelul ansamblului sistemului de învăţămînt se înregistrează o scădere de aprox. 1,7% în comparaţie cu anul precedent. Ponderea cadrelor didactice în totalul personalului din sistemul de educaţie este de 72,6%, cu 0,4 puncte procentuale mai mare în comparaţie cu anul precedent. Învăţămîntul primar şi gimnazial continuă să înregistreze cea mai ridicată pondere dintre nivelurile de învăţămînt (78,9%). De asemenea, învăţămîntul superior are, în continuare, cea mai scăzută pondere (56,9%), chiar dacă se poate remarca o creştere cu peste două puncte procentuale în comparaţie cu cea înregistrată anul trecut. Acest procent este uşor mai scăzut în comparaţie cu cel înregistrat în anul 2004. Astfel, se observă faptul că în cazul învăţămîntului primar numărul cadrelor didactice din mediul rural este în scădere, în comparaţie cu anul precedent, în timp ce numărul cadrelor didactice din mediul urban înregistrează o evoluţie pozitivă. De asemenea, în învăţămîntul gimnazial scăderea numărului cadrelor didactice din mediul rural este mai accentuată. Această stare de fapt se explică atît prin evoluţia populaţiei de elevi cît şi prin structura reţelei şcolare specifice acestei arii.