Ponderea apelurilor nejustificate la 112 a scăzut cu aproape 8% de la începutul anului, după ce autorităţile au început să le trimită autorilor mesaje scrise de avertizare. „Odată cu începerea campaniei de transmitere a mesajelor scrise (SMS) de avertisment către clienţii operatorilor de telefonie mobilă, numărul apelurilor abuzive către numărul de urgenţă 112 a scăzut atît ca număr, cît şi ca pondere”, a declarat, ieri, directorul general al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS), Marcel Opriş. Mesajele primite de persoanele care au apelat fără temei numărul unic de urgenţă conţin următorul text: “Aţi apelat abuziv serviciul de urgenţă 112. Veţi suporta rigorile legii” şi sînt transmise în baza unui protocol semnat între STS şi operatorii Orange, Vodafone, Cosmote, RCS&RDS şi Telemobil (Zapp Mobile). Conforma statisticilor STS, în luna ianuarie, către linia unică 112, au fost iniţiate 2.395.000 de apeluri, dintre care nu mai puţin de 85,12% au fost false. Potrivit aceleiaşi surse, în luna martie, au fost primite 2.208.000 de apeluri, dintre care 82,6% au fost abuzive. La ora actuală, ponderea apelurilor nejustificate este de 77,4%. „Impactul campaniei este evident. La începtul anului 2008, ponderea apelurilor false se apropia de 90%, în condiţiile în care la 112 s-au primit 2.958.000 de apeluri. După încheierea campaniei, la 20 iunie, vom analiza cifrele şi vom vedea ce vom face în continuare. În principiu, ar trebui să transmitem aceste SMS-uri de avertisment celor care abuzează de 112”, a mai spus Marcel Opriş. În anul 2008, numărul apelurilor abuzive către serviciul 112 s-a ridicat la 8,19 milioane, în scădere cu 4% faţă de 2007, din care 7,14 milioane au fost iniţiate din reţele mobile de telefonie. Dintre acestea, peste 6,7 milioane de apeluri au fost realizate de pe cartele preplătite. Serviciul 112 a devenit operaţional în Bucureşti în iunie 2004, iar la nivel naţional în aprilie 2005, în urma unei investiţii de 40 milioane de euro, echipamentele fiind furnizate de grupul suedez Ericsson.