“Nunta lui Figaro“, spectacol clasic în abordarea regizorală modernă a lui Ştefan Neagrău

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Premieră absolută la Constanţa

“Nunta lui Figaro“, spectacol clasic în abordarea regizorală modernă a lui Ştefan Neagrău

Cultură 10 Octombrie 2006 / 00:00 1217 accesări

Pe data de 15 octombrie, începînd cu ora 19.00, la Sala Teatrului Naţional de Operă şi Balet “Oleg Danovski“ va avea loc cel mai important eveniment al noii stagiuni, premiera spectacolului de operă “Nunta lui Figaro“, de Wolfgang Amadeus Mozart. Realizatorii acestei producţii, precum şi o parte a interpreţilor din distribuţie au susţinut, ieri, la Sala Studio a teatrului, o conferinţă de presă în cadrul căreia au făcut cunoscute amănuntele referitoare la apropiata premieră. Printre cei care au participat la întîlnirea cu presa s-au numărat: directorul general al Teatrului Naţional de Operă şi Balet “Oleg Danovski“, Daniela Vlădescu, regizorul spectacolului, cunoscutul Ştefan Neagrău, invitat de la Opera din Bucureşti, Eugenia Tărăşescu-Jianu, realizatoarea scenografiei, dirijorul Radu Ciorei - conducerea muzicală, Mihail Motovilov - coregrafia, directorul Companiei de Operă, Constantin Acsinte - asistenţa de regie, Nicolae Spirescu, consultantul artistic al Companiei de Balet, Sebastian Tegzeşiu, consultantul Companiei de Operă. Potrivit directorului general al teatrului, Daniela Vlădescu, pentru această producţie s-a preferat o distribuţie combinată, formată atît din interpreţi ai teatrului, cît şi din afara instituţiei, precum: Răzvan Georgescu în rolul Figaro, de la Teatrul de Operă din Braşov, Stefan Popov, în rolul Contelui Almaviva, de la Teatrul Naţional de Operetă Bucureşti, iar în rolul Susanei va fi o mai veche colaboratoare, Mădălina Diaconescu. Celelalte personaje vor fi interpretate de artiştii Companiei de Operă din Constanţa: Bartolo - Constantin Acsinte, Basilio - Doru Iftene, Cherubino - Lucia Mihalache/ Claudia Codreanu, Don Antonio - Laurenţiu Severin, Don Curzio - Bogdan Secula, Contesa - Elena Rotari, Marcelina - Gabriela Dobre şi Barbarina - Silvia Dumitrescu.

Dirijorul Radu Ciorei: Un spectacol de talia “Nunţii lui Figaro“ este o “piatră de încercare“ pentru orice teatru din lume

Deşi de concepţie de clasică, spectacolul se remarcă printr-o abordare regizorală modernă, proaspătă, mai tinerească, povestea fiind privită ceva mai cinic decît pînă acum. “Pentru mine a fost o mare şansă să fiu invitat în acest teatru şi să montez în anul Mozart. Am avut o şansă dublă ca, în acelaşi an, să montez două spectacole de Mozart - unul la Bucureşti, în ianuarie, şi acum, în toamnă, iată că realizez cel de-al doilea spectacol. Sînt pasionat şi subjugat, dincolo de calitatea de compozitor a lui Mozart, de calitatea lui de om de teatru, de dramaturg, de om de scenă, pentru că din scriitura sa se întrevede, printre rînduri şi printre note, simţul lui scenic extraordinar. Primul regizor al operelor lui Mozart a fost Mozart însuşi şi asta uşurează, într-un fel, munca regizorului, care deduce, reia intenţiile dramaturgice ale lui Mozart, care transpar şi din text, dar şi din orchestraţie, din comentariul pe care fiecare personaj îl are în orchestră“, a precizat regizorul Ştefan Neagrău. În ceea ce priveşte colaborarea sa cu întregul colectiv, acesta a subliniat că i-a făcut o mare plăcere să lucreze cu soliştii, corul şi echipa tehnică din teatru, care, într-un timp foarte scurt, de numai cîteva săptămîni, s-au mobilizat extraordinar. Acesta a mai observat să spectacolul nu este deloc uşor: “Cred că a prezenta publicului constănţean un spectacol Mozart, în care Mozart să apară nu doar ca un compozitor elegant, fragil şi graţios, ci ca un om de teatru plin de vigoare şi de sarcasm, acolo unde este cazul, presupunea din partea noastră, ca regie, ca interpretare, ca joc actoricesc, o mobilizare foarte puternică şi o înţelegere foarte omenească a acestor personaje din operă, reacţiile, stilul de joc, toate nuanţele pe care le presupune stilul şi muzica să fie reliefate şi să nu se piardă în acest amalgam care înseamnă tot spectacolul de operă: orchestră, lumini, decor, costume şi aşa mai departe“. Ştefan Neagrău a făcut referire şi la marele pericol care pîndeşte un spectacol de operă - pierderea detaliilor, realizatorii încercînd să nu piardă din vedere tocmai acest aspect. La rîndul său, dirijorul Radu Ciorei a observat că un spectacol de talia “Nunţii lui Figaro“, în patru acte, este o “piatră de încercare“ pentru orice teatru, indiferent că este din Constanţa, Scala sau Metropolitan. Spectacol grandios, atît din punct de vedere al costumelor care se menţin în spiritul epocii, cît şi al jocului actoricesc şi al decorului compus din module mobile, “Nunta lui Figaro“ promite să devină una dintre producţiile de succes al Teatrului Naţional de Operă şi Balet “Oleg Danovski“.



12