Campania „Fii treaz la volan“, organizată de o companie de asigurări, a scos la iveală realități absolut incredibile. Sondajul efectuat pe 15.000 de participanți la trafic arată că siguranța rutieră este grav amenințată de telefonul mobil, mâncare și cafea. 4 din 10 șoferi beau, fie și ocazional, cafea la volan, iar 5 din 10 mănâncă la volan, unii chiar în fiecare zi. 1 șofer din 2 trimite mesaje atunci când e la volan, iar 6 din 10 șoferi vorbesc la telefon fără a folosi un dispozitiv handsfree.
Anul acesta, peste 15.000 de participanți la trafic au răspuns la sondajul lansat în cadrul campaniei naționale de prevenție și siguranță rutieră „Fii treaz la volan“ ceea ce permite evidențierea unor concluzii referitoare la condițiile traficului în care ne deplasăm cu toții, zi de zi. Ediția din acest an a campaniei a pus un accent special pe neatenție! În ultima vreme, aceasta provoacă frecvent evenimente în trafic, unele cu consecințe chiar foarte grave.
Potrivit sondajului, 1 șofer din 2 trimite mesaje (SMS, WhatsApp, mail etc.) atunci când e la volan, iar 6 din 10 conducători auto vorbesc la telefon fără a folosi un dispozitiv handsfree. Aceste date spun multe despre cât de dependenți am devenit de telefoanele noastre inteligente. De altfel, telefonul mobil pare a fi principalul factor care ne distrage atenția în ultima perioadă, de când utilizarea de dispozitive inteligente a devenit atât de răspândită. Social media, mail-urile și aplicațiile cu funcții GPS ne împiedică uneori să ne concentrăm la drum, așa cum ar trebui. Aproape 2 din 10 șoferi români declară că accesează conturi de social media în timp ce sunt la volan. Procentul celor care au recunoscut că au făcut live pe Facebook în timp ce erau la volan nu pare mare (3%), însă știrile din ultimele luni arată cum un astfel de gest, făcut chiar și foarte rar, poate duce la pierderea vieții pentru şoferi şi/ sau pasageri.
Conștienți de efectele pe care le pot produce dispozitivele mobile utilizate necorespunzător, producătorii acestora au introdus și funcții cu rol preventiv, cum este ”Do not Disturb”. Doar 1 din 10 șoferi declară, însă, că a testat-o și că o folosește.
Ce ne mai face neatenți la volan?
Alți factori care ne afectează atenția și care pot duce la producerea de accidente sunt gesturi pe care le putem considera simple, cum ar fi băutul unei cafele sau mâncatul în timpul condusului. 4 din 10 șoferi beau, fie și ocazional, cafea la volan, iar 5 din 10 mănâncă la volan, unii chiar în fiecare zi.
Nu în ultimul rând, atitudinea pe care o adoptăm la volan poate să ne influențeze siguranța în trafic. Nu degeaba se spune că furia te poate face să vezi roșu în fața ochilor. Nervii la volan dăunează nu doar sănătății, ci și integrității noastre corporale și celei a mașinii noastre. 5 din 10 șoferi declară că se enervează la volan, 2 din 10 aproape în fiecare zi. Lăsăm deseori toți acești factori să ne distragă atenția, iar efectele nu întârzie să apară. 4 din 10 șoferi declară că li s-a întâmplat să nu vadă un pieton la timp din cauză că nu erau atenți la trafic, iar 3 din 10 au pierdut chiar controlul mașinii, fiind distrași la volan.
Vina pentru incidentele petrecute în trafic nu este însă exclusiv a șoferilor. Pietonii sunt adesea distrași de factori precum telefonul mobil sau muzica, ceea ce îi expune la riscul de a fi victimele unui accident rutier. 5 din 10 pietoni sunt atenți la ecranul telefonului mobil în timp ce merg pe stradă și aproape 3 din 10 ascultă muzică în căști.
De asemenea, 6 din 10 pietoni afirmă că s-au ferit de cel puțin câteva ori din calea unui șofer care nu era atent la volan.
Sondajul ale cărui rezultate au fost prezentate mai sus a fost realizat online, în perioada 20 iulie – 17 septembrie 2018. În cadrul acestuia, au participat 15.150 de respondenţi, dintre care 13.102 şoferi (86%). 73% dintre aceștia conduc zilnic, iar aproape 20%, de câteva ori pe săptămână.
Aproape 72% dintre participanţii la sondaj au fost bărbaţi, iar, în ceea ce privește vârsta respondenților, majoritatea acestora s-a încadrat în categoria 18 - 25 de ani (58,63%), urmată de categoria 26 – 34 ani (17,7%) şi 35-55 ani (16,64%).