O navă de război indiană a ripostat, marţi, unui atac al piraţilor, în largul coastelor Somaliei, au anunţat, miercuri, forţele navale indiene. Confruntarea a avut loc marţi seară, cînd fregata INS Tabar, aflată în Golful Aden, unde participă la operaţiuni împotriva pirateriei, a fost atacată de o ”navă-mamă” a piraţilor şi nevoită să riposteze, a declarat Nirad Sihna, purtător de cuvînt al Marinei indiene. Un oficial de rang înalt din forţele navale indiene a declarat că nava piraţilor a fost complet distrusă. ”Nava piraţilor a deschis focul asupra vasului indian, care a ripostat, în legitimă apărare. Au fost auzite explozii, probabil provocate de detonarea muniţiei depozitate pe vas”, a adăugat purtătorul de cuvînt indian. Un înalt oficial din Marină a afirmat că fregata indiană a folosit armament greu pentru a distruge complet nava piraţilor. Incidentul a avut loc la o săptămînă după ce aceeaşi fregată indiană salvase o navă comercială saudită şi o navă de transport indiană. Fregata a escortat cu succes 35 de vase, dintre care unele navigau sub pavilion străin, în Golful Aden şi a împiedicat şi două tentative de deturnare, se arată într-un comunicat al Marinei indiene. ”Sub egida Guvernului, Marina indiană patrulează în aceste ape infestate de piraţi, pentru a proteja comerţul nostru maritim şi pentru a-i descuraja pe piraţi”, adaugă comunicatul citat. Golful Aden se află pe traseul navelor care trec prin Canalul Suez, iar piraţii care acţionează în zonă sînt bine organizaţi şi înarmaţi şi solicită deseori recompense considerabile din partea guvernelor sau a proprietarilor navelor capturate. NATO şi UE au trimis nave de război care patrulează zonele din largul coastelor Somaliei, pentru misiuni de escortă şi descurajare.
Forţele navale aflate în zona Somaliei trebuie să ia măsuri ferme împotriva navelor folosite de piraţi ca baze pentru lansarea de atacuri, au apreciat organizaţiile maritime, după ce piraţii au deturnat mai multe nave în ultimele zile, relatează “Financial Times”, în ediţia electronică de miercuri. Peter Hinchliffe, director pentru operaţiuni maritime la Camera Internaţională de Navigaţie, a declarat că forţele navale pot identifica “navele-mamă” de la bordul cărora sînt lansate atacurile, precizînd că există dreptul legal pentru percheziţionarea acestora şi confiscarea armelor aflate la bord. “Vrem ca forţele navale să abordeze navele, să meargă la bordul lor, să caute dovezi ale activităţii de piraterie, să confişte armele, să confişte chiar vasele, dacă este posibil şi să-i aresteze pe piraţi”, a spus el. Apelul lui este susţinut de mai multe organizaţii maritime, printre care se numără Intertanko, Intercargo şi Biroul Maritim Internaţional. Deturnarea petrolierului saudit Sirius Star a provocat stupoare în rîndurile navigatorilor, deoarece a semnalat faptul că o nouă rută comercială internaţională este în pericol. Înainte de atacul asupra petrolierului, fuseseră capturate numai nave aflate în largul coastelor somaleze sau în Golful Aden, însă Sirius Star se afla la distanţă de ţărm în momentul atacului, îndreptîndu-se dinspre Golful Arabiei către Capul Bunei Speranţe.