Guvernul vrea să înființeze Agenţia de Investigaţii pentru Siguranţa Transportului Naval (AISTN), prin reorganizarea Compartimentului Investigații Incidente și Accidente în Transporturile Navale care funcţionează în cadrul Ministerului Transporturilor şi care se va desfiinţa. „Prin amploarea și volumul capacităților angajate în transportul naval, accidentele produse în această ramură a industriei au ca rezultat pierderi de vieți omenești, de bunuri, deteriorarea infrastructurilor de transport, blocaje ale căilor de transport, reducerea capacităților și poluarea mediului, toate acestea reprezentând grave atingeri aduse interesului public prin consecințele pe care le au în creșterea costurilor de funcționare a societății, prin costuri reparatorii suplimentare, scăderea eficienței și, nu în ultimul rând, prin afectarea gravă a mediului pe termen lung. Accidentele au, de asemenea, un impact considerabil în mass-media, afectând imaginea publică a instituțiilor statului, în anumite condiții afectând chiar imaginea statului", se arată într-un proiect de Ordonanță de Urgență publicat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Transporturilor. Agenția va avea ca obiectiv creşterea şi menţinerea siguranţei în transportul maritim și pe căile navigabile interioare la un nivel ridicat "prin efectuarea investigaţiilor tehnice privind siguranţa în scopul determinării cauzelor şi circumstanţelor care au dus la producerea accidentelor şi incidentelor şi prin emiterea de recomandări privind siguranţa bazate pe informaţiile rezultate din investigaţii, în vederea prevenirii producerii altor incidente şi accidente din cauze similare".
Instituția va avea până la 40 de posturi. Personalul AISTN va fi angajat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată. "Directiva 2009/18/CE a Parlamentului European și a Consiliului, din 23 aprilie 2009, de instituire a principiilor fundamentale care reglementează investigarea accidentelor din sectorul de transport maritim, a fost transpusă în legislația națională prin OUG nr. 87/2011 pentru efectuarea investigaţiilor tehnice privind siguranţa în cazul accidentelor din sectorul de transport maritim. Prin forma adoptată, de la intrarea în vigoare din data de 19.10.2011 până în prezent, OUG nr.87/2011 nu a creat cadrul pentru înființarea unei structuri de investigație imparțiale, independente din punct de vedere organizațional și juridic, care să permită efectuarea investigațiilor tehnice privind siguranța în mod eficace și eficient, în condiții de resurse financiare și umane suficiente, în conformitate cu exigențele Directivei 2009/18/CE", se arată în motivarea emiterii actului normativ.
Autorii proiectului spun totodată că înființarea Agenţiei de Investigaţii pentru Siguranţa Transportului Naval va avea ca rezultat reducerea numărului de accidente, creșterea încrederii și a nivelului siguranței în transportul naval, mărirea eficienței și diminuarea cheltuielilor de funcționare a societății, precum și crearea unui sistem de management al siguranței în transportul naval în apele naţionale navigabile româneşti și alinierea României la nivel european, la sistemul de control, expertiză, supraveghere, raportare și cooperare în domeniul siguranței în transporturi.