Taxa pentru utilizarea infrastructurii feroviare plătită de operatorii de profil către CFR SA, cu o valoare unitară în prezent, va fi diferenţiată în funcţie de anumiţi indicatori. Prin modificarea metodei de calcul de către Executiv, operatorii vor fi taxaţi în funcţie de tonaj, distanţa parcursă, tipul liniei de circulaţie şi al traficului, respectiv de călători sau de marfă. În prezent, taxa este de 9 lei pe kilometru în cazul fiecărui tren de călători şi de 14 lei/tren km la transportul de marfă. Noua metodă de calcul a fost propusă de Ministerul Transporturilor într-un proiect de hotărîre de Guvern privind aprobarea Actului adiţional pe anul 2009 la contractul de activitate a CFR SA pentru perioada 2008-2011. De asemenea, rutele vor fi clasificate în funcţie de tipul acestora, respectiv electrificate şi neelectrificate, precum şi de viteza maximă de circulaţie. În funcţie de viteza de circulaţie, liniile au fost împărţite în şapte tipuri, respectiv linii cu ecartament îngust, linii cu trafic mai mic de cinci trenuri pe zi, linii cu trafic exclusiv de marfă (cu o viteză între 0 şi 60 km/oră) şi linii comune cu traficul de călători, care sînt împărţite, la rîndul lor, în patru tipuri (de la 0-60 km/oră, 61-100 km/oră, 101-120 km/oră şi 121-200 km/oră). În urmă cu două săptămîni, două asociaţii feroviare, Asociaţia Industriei Feroviare din România şi Asociaţia Transportatorilor Feroviari din România (ATFR), au protestat faţă de aceste modificări, susţinînd că vor aduce o majorare a tarifelor. “În prezent, taxa pentru trenurile de marfă este de 14 lei per tren kilometru, un tarif nici mic, dar nici mare, în comparaţie cu Europa. Prin noua formulă de calcul au fost măriţi unii coeficienţi, care au dus costul mediu la 15,5 lei per tren kilometru. Propunerea noastră este să rămînă la 14 lei, cum e de aproximativ patru ani”, a declarat, la acea dată, preşedintele ATFR, Constantin Pestrea. Potrivit lui Pestrea, după noul mod de calcul, operatorii feroviari de marfă ar urma să plătească o taxă de 28 lei pe tren kilometru, pentru a putea circula cu un tren de 3.000 tone, pe relaţia Bucureşti-Constanţa, clasificată drept cea mai scumpă rută.