O seară de neuitat „a la francaise”

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

O seară de neuitat „a la francaise”

Cultură 16 Mai 2011 / 00:00 601 accesări

Cei care, din diverse motive, nu au răspuns prezent invitaţiei de a petrece o seară „A la francaise” în compania muzei Eutherpe, trebuie să promită solemn că nu vor rata următoarea întâlnire inclusă în ciclul „Serile orchestrei”. Iniţiativa dirijorului Radu Ciorei, sub bagheta căruia orchestra simfonică a Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” s-a aflat, din nou, la înălţime, a fost aplaudată din suflet de către melomanii prezenţi, vineri seară, în sala instituţiei teatrale. Ineditul concert simfonic în cadrul căruia au alternat lucrări arhicunoscute, precum valsul şi mazurca din baletul „Coppelia”, de Leo Delibes sau „Bolero”, de Ravel, cu cele în primă audiţie la Constanţa - uvertura la opera „Fra Diavolo” de Daniel Francois Auber sau în primă audiţie absolută pe ţară - preludiul pentru pian „General Levine” de Claude Debussy, s-a desfăşurat sub forma unei adevărate lecţii de cultură muzicală.

În stilul său inconfundabil, dirijorul Radu Ciorei a prezentat „istoricul” fiecărei lucrări. Astfel, cei prezenţi au aflat că suitele „Arleziana” de Georges Bizet au fost compuse iniţial pentru piesa de teatru cu acelaşi nume a lui Alphonse Daudet, fiind „precursoare” ale muzicii de film, dar şi că eroina lui Delibes, Coppelia, este şi „Fata cu ochi de email”, „nu de e-mail”, cum a atras atenţia, amuzat, Radu Ciorei. În programul serii a fost inclusă şi „Dansul ţigăncilor” din opera „Henric al VIII-lea”, o lucrare mai puţin cunoscută la noi, dar care, în străinătate, este cea mai cântată operă a lui Camille Saint-Saens, după „Samson şi Dalila”.

„Am început mai demult acest ciclu, „Serile orchestrei”. M-am inspirat din cartea lui Berlioz, „Serile orchestrei”, care este scrisă cu foarte mult umor; în această carte se povesteşte ce se întâmplă în fosă, în timpul unui spectacol de operă, discuţiile care au loc între instrumentişti. În această seară „A la francaise” am avut numai muzică franceză de la 1800 până la începutul anului 1900. Ca de obicei, am încercat să fac un program atractiv pentru public, să aduc lucrări foarte cunoscute, cum este „Bolero”-ul de Ravel şi în acelaşi timp, să venim cu noutăţi care nu s-au mai cântat la Constanţa sau chiar în ţară”, a spus, la finalul concertului, Radu Ciorei.

Următorul concert simfonic, sub bagheta dirijorului Radu Ciorei, este programat pe 27 mai, când va fi prezentată simfonia „Dante”, cu prilejul împlinirii a 200 de ani de la naşterea lui Franz Liszt. Muzica va alterna cu versuri din „Divina Commedia” de Dante Alighieri, recitate de Cristina Oprean şi cu proiecţii video.

Taguri articol


12