„O soarea la teatru“, cu primii actori ai scenei româneşti

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

„O soarea la teatru“, cu primii actori ai scenei româneşti

Cultură 09 Aprilie 2009 / 00:00 642 accesări

Actori de renume ai Teatrului Naţional Bucureşti le-au propus spectatorilor constănţeni să îşi petreacă, marţi, la Casa de Cultură a Sindicatelor, „o soarea la teatru“. Demersul îndrăzneţ al regizorului Dan Tudor de a reconstitui începutul teatrului românesc a fost bine primit, atît de actori, cît şi de spectatori. Puţin derutat la început, surprins de imensa zarvă care a inundat sala de spectacole şi de ofertele de bîlci - „zahăr tos, vanilat, şampanie, acadele, bomboane de colivă sau tuse“ -, publicul s-a lăsat captivat de atmosfera secolului al XIX-lea, avînd marele privilegiu de a arunca o privire în trecut, în lumea de altădată a teatrului, cînd Costache Caragiale, predecesorul marelui dramaturg I.L. Caragiale, încerca să facă teatru românesc pe scena Naţionalului, „tributar“ franţuzilor, nemţilor sau italienilor.

Scenariul spectacolului „Molto gran’ impressione“ are la bază textele lui Costache Faca, Matei Millo şi Costache Caragiale, deschizători de drumuri în dramaturgia naţională. Pe scena Casei de Cultură din Constanţa, spectatorii au avut ocazia să-i vadă pe cei doi mari actori ai scenei româneşti, Ileana Stana Ionescu (doamna Mase) şi Mircea Albulescu (Boian), cărora li s-a alăturat şi Magda Catone, precum şi artişti mai tineri - Ilinca Goia, Tomi Cristin, Ileana Olteanu, Ovidiu Cuncea, Orodel Olaru sau Silviu Biriş. „În acest spectacol este o întrepătrundere între actorii mari, precum Mircea Albulescu şi Ileana Stana Ionescu şi generaţia noastră, care este o generaţie tînără. Încercăm să ţinem pasul cu aceşti actori extraordinari, care sînt din ce în ce mai puţini“, a declarat Ovidiu Cuncea (Poetul).

Comedia se deschide cu un moment savuros, în care cele trei surori, dintre care două cu pretenţii de „franţuzite“ – Smaranda, alias Esmeralda şi Lenuţa, alias Helena, introduc spectatorul în lumea secolului al XIX-lea, cînd era „la modă, de bon ton“ să îţi exprimi „sentimantele“ în limbi străine. Limbajul arhaic, saturat în prima parte de jargoane – „vorbe izmenite“ -, dar şi de cuvinte neaoşe au recreat atmosfera de altădată. Referitor la acest aspect, actorul Ovidiu Cuncea a mărturisit: „Romulus Vulpescu a făcut un scenariu care a fost pentru noi o provocare. Cînd citeşti textul, ţi se pare de nejucat, ca să spun aşa. De exemplu, la sfîrşitul spectacolului există o înşiruire de cuvinte, aşa-zisul concurs. Apoi toate cealaltă vorbire este arhaică. Nu am modificat un cuvînt“.

Cu duioşia pe care ţi-o aduce nostalgia, comedia „Molto gran’ impressione“ a reprezentat o incursiune necesară în istoria teatrului, vorbind despre valori şi despre unitate. Decorul deosebit de simplu - o scenă goală, peste care femeia de seviciu Leanca (Afrodita Androne) trece cu mopul, cortina din fundal, cîteva scaune, o masă la care se află sufleurul mucalit Boian (Mircea Albulescu) - este creaţia Florilenei Popescu Fărcăşanu, cea care a realizat şi costumele de epocă, viu colorate, cu pălării sau „eşarfioane“. „Am avut plăcerea să vă prezentăm un spectacol care ne este foarte drag. Îl jucăm cu mare plăcere. Aplauzele dumneavoastră sînt cea mai frumoasă răsplată pe care poate să o primească o trupă de actori“, a spus, la finalul reprezentaţiei, Ileana Stana Ionescu. „Sîntem foarte bucuroşi să ne putem întoarce într-o lume care te fascinează şi care fascinează şi publicul. La apariţia noastră pe scenă, cred că spectatorii rămîn înmărmuriţi şi au impresia că deschid o poartă în trecut. Parcă am fi dintr-un muzeu de păpuşi de ceară. Sîntem, însă, vii şi comunicarea cu sala ne face să ne bucurăm“, a spus Magda Catone. „Molto gran’ impressione“ reprezintă cel mai recent spectacol al Teatrului Naţional, care a avut premiera anul acesta, pe 9 ianuarie.

Casa de Cultură a Sindicatelor va organiza următorul spectacol pe data de 4 mai. Comedia „Un bărbat şi mai multe femei“ de Leonid Zorin îi are în distribuţie pe Magda Catone şi Claudiu Bleonţ. Pe 5 mai, constănţenii sînt invitaţi să re(vadă) piesa „Străini în noapte“ de Eric Assous, în regia maestrului Radu Beligan, cu doi actori valoroşi ai scenei româneşti: Florin Piersic şi Emilia Popescu.



12