O tradiţie de 50 de ani

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Scurt istoric al curselor motorizate pe apă

O tradiţie de 50 de ani

Sport 27 Martie 2007 / 00:00 666 accesări

Evenimentul sportiv al anului în România va fi, fără îndoială, Marele Premiu al României la Class-1 (echivalentul Formulei 1 nautice), organizat pe apele Lacului Siutghiol în week-end-ul 31 august - 2 septembrie, de către ”Power Marine”, în parteneriat cu Primăria şi Consiliul Judeţean Constanţa.

Istoria curselor de bărci cu motor începe în data de 6 mai 1956 (la şase ani de la primul Campionat Mondial de Formula 1), cînd căpitanul Sherman ”Red” Crise organizează în Marea Caraibelor celebrul eveniment Miami - Nassau. Cursa de 194 de mile a fost cîştigată de americanul Sam Griffith în nouă ore şi 20 de minute (viteză medie 19,7 mile pe oră), într-o barcă propulsată de două motoare Cadillac Crusader de 215 cai putere. Figură legendară a sporturilor nautice, Griffith moare prematur, în 1963, după ce cîştigă de patru ori cursa caraibeană. În semn de recunoaştere a talentului său, un an mai tîrziu trofeul ce recompensează cîştigătorul Campionatului Mondial Class-1 îi împrumută numele. Prima cursă europeană se organizează în Anglia, în 1961, între Cowes şi Torquai (179 mile), iar peste un an tradiţia începe şi în Italia cu Viareggio - Bastia - Viareggio, cursă cîştigată de fostul comandant de submarin Attilio Petroni. Totuşi, piloţii americani domină competiţiile Class-1, primul titlu cîştigat de europeni venind în 1978 din partea italianului Francesco Cosetino, pe o ambarcaţiune desenată la Viareggio.

După un recul la sfîrşitul anilor ’80, Class-1 se reorganizează în 1992, cunoscînd o dezvoltare extraordinară atît în planul inovaţiilor tehnice, cît şi a celor sportive. Devine un campionat mondial pe etape, cu participare internaţională şi mediatizare din ce în ce mai mare, iar vitezele atinse de bolizi pe apă depăşesc 200 km/h (bariera celor 100 de mile pe oră fusese bătută încă din 1980). Pînă în prezent, americanii deţin supremaţia în privinţa titlurilor mondiale cîştigate (14), urmaţi de italieni (12), englezi (7), arabi (6), norvegieni (5) şi cîte unul adjudecat de piloţi din Brazilia, Monaco şi Arabia Saudită (cinci piloţi au cîştigat campionatul la debut). Recordul absolut de titluri mondiale, patru, aparţine echipajului norvegiano-englez Bjorn Rune Gjelsten - Steve Curtis, care va fi prezent şi la etapa organizată în acest an la Constanţa.



12