Dacă până acum Legea Educaţiei iniţiată de actualul ministru de resort, Daniel Funeriu, a provocat pagube mai mult în învăţământul preuniversitar (profesori care au ales să plece din sistem din cauza salariilor mizere etc.), odată cu începerea anului universitar 2011-2012 a venit şi rândul studenţilor să suporte consecinţele modificărilor aduse legislaţiei în domeniu. Primele victime au fost studenţii Facultăţii de Litere din cadrul Universităţii „Ovidius” Constanţa. Este vorba, mai exact, de aproape 80 de studenţi la specializările engleză-germană, engleză-turcă şi engleză-portugheză, care au descoperit, la începerea anului universitar, că programele pe care le urmează nu mai sunt recunoscute de lege. „Programele de studiu respective, mai exact engleză, turcă, portugheză şi germană sunt acreditate separat, însă nu şi în formula limba „a” plus limba „b”. Potrivit vechilor prevederi ale Legii Educaţiei, aveam posibilitatea de a alătura două programe acreditate pentru a forma un nou program de studiu, fără a mai fi necesară acreditarea acestuia”, a declarat decanul Facultăţii de Litere, prof. univ. dr. Adina Carmen Ciugureanu.
NOUA LEGE A EDUCAŢIEI NU MAI RECUNOAŞTE, ÎNSĂ, PROGRAMELE DE STUDIU FORMATE PRIN ALĂTURAREA A DOUĂ SPECIALIZĂRI ACREDITATE. AŞA SE FACE CĂ STUDENŢII CARE AU AVUT GHINIONUL SĂ URMEZE CURSURILE RESPECTIVELOR SPECIALIZĂRI S-AU TREZIT, ÎN ANUL II ŞI III, CĂ TREBUIE SĂ ABANDONEZE FACULTATEA
DEMERSURI ÎNCEPUTE ÎN MARTIE Instituţia de învăţământ superior constănţeană a cerut găsirea unei soluţii încă din luna martie a anului 2011, însă răspunsul organelor abilitate s-a lăsat aşteptat. „Sunt două organisme care reglementează şi hotărăsc validitatea programelor de studiu: Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS) şi Ministerul Educaţiei, cel din urmă luând deciziile pe baza recomandărilor Agenţiei”, a spus prof. univ. dr. Ciugureanu. În răspunsul final trimis de ARACIS Facultăţii de Litere, abia în vara acestui an, conducerea instituţiei era invitată să depună dosarele pentru autorizarea programelor de studii engleză-germană, engleză-turcă şi engleză-portugheză. Dosarele au fost depuse la începutul lunii august, în perioada următoare urmând să aibă loc vizita specialiştilor Agenţiei în vederea autorizării. Întârzierea este cauzată de faptul că, în principal, reprezentanţii ARACIS se întrunesc doar o dată pe lună. Din păcate, vestea unei viitoare acreditări nu îi ajută cu nimic pe studenţii din anii II şi III de la specializările respective, ci doar pe cei care doresc să se înscrie începând cu anul universitar viitor, adică 2012-2013. Pentru anul universitar care a început la 1 octombrie nu au fost făcute înscrieri la engleză-germană, engleză-turcă şi engleză-portugheză.
O NOUĂ SPECIALIZARE Pentru cei 80 de studenţi ghinionişti, legea prevede două opţiuni: transferul la o specializare identică din cadrul unei alte instituţii de învăţământ superior şi transferul la o specializare similară din cadrul aceleiaşi instituţii. „Avem şase studenţi care au cerut să se transfere la Universitatea din Bucureşti, o altă cerere de transfer fiind semnată chiar în cursul zilei de azi (ieri – n.r.). Restul studenţilor au optat pentru o specializare similară în cadrul instituţiei noastre. Am stabilit deja un plan, ei urmând să fie organizaţi în grupe separate, pentru a putea recupera materia noii specializări”, a mai spus decanul Facultăţii de Litere. Studenţii care s-au transferat la Universitatea din Bucureşti au început deja cursurile. Pentru cei care vor schimba specializarea, notele obţinute până în acest an vor fi luate în considerare, urmând să fie trecute pe suplimentul diplomei de licenţă. Conducerea Facultăţii de Litere a solicitat şi ARACIS şi Ministerului Educaţiei soluţii privind situaţia creată de noua Lege a Educaţiei, răspunsurile urmând să sosească în perioada următoare. Demn de menţionat este faptul că programele Facultăţii de litere au obţinut categoria B în urma ierarhizării realizate de Ministerul Educaţiei, ceea ce le plasează printre cele mai bune programe de acest fel din ţară.