„Observatorul preţurilor este un demers inutil, ineficient şi discriminatoriu”

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Reţelele comerciale:

„Observatorul preţurilor este un demers inutil, ineficient şi discriminatoriu”

Justiție 23 Iulie 2010 / 00:00 2846 accesări

Demersul ministrului Economiei, Adriean Videanu, de a înfiinţa un observator al preţurilor este inutil, ineficient şi discriminatoriu, apreciază Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România. Anunţul ministrului reprezintă \"o altă încercare de deturnare a atenţiei publice de la adevăratele cauze ale scăderii puterii de cumpărare a populaţiei\", dar şi de \"culpabilizare sistematică\" a comerţului modern pentru scăderea nivelului de trai, se arată într-un comunicat al asociaţiei. \"În încercarea de a justifica monitorizarea preţurilor produselor comercializate de către lanţurile de supermarketuri şi hipermarketuri, domnul ministru sugerează că nu există concurenţă reală în acest sector şi că lanţurile de retail modern pot specula criza economică în detrimentul consumatorilor. Respingem cu toată hotărârea o astfel de argumentaţie, întrucât contrazice pe de o parte concluziile Consiliului Concurenţei, care a afirmat că există o concurenţă reală în comerţ, iar pe de altă parte desconsideră eforturile majore ale comercianţilor şi producătorilor, dar şi ale tuturor celorlalţi operatori oneşti din economie, de a atenua efectele scăderii consumului intern pe fondul diminuării veniturilor salariale şi al creşterii TVA la 24%\", conform comunicatului. Specularea crizei nu poate fi apanajul reţelelor comerciale, care chiar \"au preluat de la consumatori o parte din povara acestei creşteri\", ci al \"reţelelor organizate ale evazioniştilor de anvergură, care înfloresc şi mai mult în această perioadă\", arată asociaţia. Reţelele comerciale concluzionează că demersul lui Videanu este inutil (întrucât nu vizează economia subterană, ci comerţul modern, fiscalizat), ineficient (pentru că observatorul nu va putea ţine pasul cu ritmul schimbărilor de preţuri dictate de cerere şi ofertă, de campaniile promoţionale şi de varietatea produselor) şi discriminatoriu (limitându-se, cel puţin pentru început, la alimente, fără să vizeze utilităţile sau serviciile bancare şi de telefonie). Din asociaţie fac parte Cora, Carrefour, Auchan, Kaufland, real-, Selgros, Metro Cash&Carry, Billa, Mega Image, Profi, Penny Market, Praktiker, Bricostore, Baumax, Dedeman, Hornbach, Obi şi Mobexpert. Amintim că Videanu a declarat, marţi, că observatorul preţurilor este un demers administrativ şi de prevenire a comportamentelor neconcurenţiale, însă nicio autoritate a statului nu va interveni în deciziile comerciale ale firmelor sau opţiunile consumatorilor. \"Nicio autoritate a statului nu va interveni în decizia unui comerciant sau a unui consumator, dacă evident aceştia respectă legea. Observatorul se doreşte a fi o măsură de natură administrativă şi preventivă pentru corecta informare a cetăţeanului, în ideea de a lua deciziile cele mai corecte, pentru că în perioadă de criză pot să apară speculaţii în piaţă. Cred că acest observator va avea eficienţa scontată\", a afirmat Videanu. Prin această măsură sunt vizate preţurile produselor comercializate în supermarketuri, hipermarketuri, pieţe şi ceilalţi retaileri, iar Ministerul Economiei intenţionează să extindă monitorizarea şi în cazul serviciilor. Videanu nu a precizat când va fi operaţional observatorul preţurilor, menţionând că proiectul este în evaluare de ANPC şi că prevederile lui vor fi discutate cu marii retaileri.



12