Odiseea marinarilor reţinuţi în Pireu

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Odiseea marinarilor reţinuţi în Pireu

Eveniment 13 Noiembrie 2009 / 00:00 460 accesări

Soarta marinarilor români reţinuţi în Portul Pireu, Grecia, este departe de a se rezolva. Reamintim că, şapte marinari români, majoritatea constănţeni (Alexandru Dinuţu - şef mecanic; Liviu Volnea - ofiţer III mecanic; Vasile Mocanu - timonier; Marian Ichim - motorist; Daniel Ion - motorist; Lucian Badea - motorist şi Ion Cojanu - bucătar) şi şapte navigatori filipinezi se află, din septembrie 2009, blocaţi la bordul navei Spica Gas, sub pavilion grecesc, în rada Portului Pireu. Vaporul a fost reţinut din cauza unui litigiu declanşat între fostul şi actualul armator. În tot acest timp, navigatorii nu şi-au primit salariile, ei având de recuperat de la armator 75.000 de euro. Mai mult, unul dintre marinarii români, Marian Ichim, a fost deja spitalizat de două ori în Pireu. În prezent, el are nevoie de tratament de specialitate, într-un mediu lipsit de stres şi în care să aibă condiţiile minime de igienă. Potrivit soţiei lui, Gina Ichim, el a fost găsit, de medicii greci, inapt de muncă. Nava pe care se află navigatorii români este veche şi plină de rugină. Din fericire, navigatorii blocaţi pe Spica Gas nu au ajuns încă să moară de foame, armatorul trimiţîndu-le, regulat, pachete cu hrană şi apă potabilă. De asemenea, au combustibil suficient pentru a se încălzi.

ACTE REŢINUTE. Pentru că încărcătura este periculoasă, marinarii nu pot părăsi nava până cînd nu sosesc înlocuitori. De altfel, chiar dacă ar dori, navigatorii nu ar putea pleca pentru că toate actele lor au fost confiscate de armator. „Tot ceea ce înseamnă documente personale (paşapoarte, certificate de navigatori etc.) au fost luate de la bordul navei şi duse armatorului. Sperăm ca, atunci când vom primi permisiunea de a părăsi nava, să ne fie înapoiate şi actele”, a declarat Alexandru Dinuţu. Situaţia navigatorilor a ajuns şi în atenţia Consulatului român din Grecia. „Am fost sunaţi de consulul român, care ne-a informat că ştie de situaţia noastră şi că a luat legătura cu autorităţile greceşti. A fost în audienţă la Ministerul Muncii şi la Ministerul Marinei din Grecia şi acum aşteaptă răspuns”, a declarat şeful mecanic. Potrivit acestuia, armatorul navei nu a fost foarte încîntat de demersurile făcute de oficialul român: „În această seară (ieri seară - n.r.) am primit un telefon de la consulul român, care ne-a spus că a fost sunat de armatorul navei, acesta fiind foarte agasat de scrisorile trimise de reprezentantul României către cele două ministere”. În prezent, de cazul navigatorilor români se ocupă avocaţii ITF care au depus documentaţia pentru începerea procesului pentru plata datoriilor către aceştia. Potrivit liderului Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu, avocaţii urmează să obţină recunoaşterea drepturilor navigatorilor, după care vor soma armatorul să le plătească datoriile. Dacă armatorul nu se conformează, nava va fi vândută, din suma obţinută urmând să fie plătit echipajul.



12