O parte dintre operatorii şi agenţii din Portul Constanţa, reuniţi în cadrul organizaţiei patronale „Operatorul Portuar“, au decis să înfiinţeze o companie de investiţii prin care să cumpere acţiuni la Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime (APM). „”Operatorul Portuar” are acelaşi interes ca şi APM. Interesul nostru este să dezvoltăm portul, să creştem fluxul de mărfuri şi să utilizăm capacităţile cât mai bine“, a declarat, pentru Mediafax, Niculae Duşu, acţionar al operatorului portuar Socep Constanţa, unul dintre membrii patronatului interesaţi să preia acţiuni la port. Duşu a precizat că membrii organizaţiei patronale au decis să participe împreună la privatizarea portului pentru a avea „o singură voce“ în cadrul operaţiunii, dar participaţiile fiecăruia în cadrul vehiculului de investiţii nu au fost deocamdată stabilite. „Plasamentul în acţiunile APM este unul bun, cred eu. În rest, eşti un investitor, un acţionar, să faci în aşa fel încât administraţia portuară să funcţioneze pe principii de eficienţă şi să-şi atingă obiectivele. De mulţi ani, din cauza schimbării permanente a conducerii, au fost multe lucruri lăsate deoparte“, a spus Duşu. Referindu-se la preluarea de către Primăria Constanţa a unui pachet suplimentar de acţiuni, Duşu a afirmat: „Nu este niciun fel de problemă. Poate că este mai bine, sunt constănţean, îmi convine ca oraşul să aibă deţinere acolo. Dar, cu cât se privatizează mai repede, cu atât mai bine, pentru că atunci influenţa politicului se diminuează, intrăm pe principiul de eficienţă, urmărirea activităţii corecte şi a intereselor portului“.
Ministrul Transporturilor, Dan Şova, a afirmat, în urmă cu o lună, că evaziunea din Portul Constanţa trece de 40%, iar preţurile pentru închirierea danelor sunt prea mici. Cooperarea dintre APM şi Autoritatea Portului Rotterdam a fost unul dintre subiectele discutate miercuri de Şova cu ministrul Comerţului Exterior din Olanda, Lilianne Ploumen: „Autoritatea Portului Rotterdam şi-a reiterat interesul de a participa în calitate de partener strategic în dezvoltarea Portului Constanţa, datorită potenţialului acestuia. Zona de Sud a portului este de interes major pentru investitorii străini“. În acest context, primarul Radu Mazăre, a declarat: “Operatorii deţineau monopolul pe anumite operaţiuni de încărcare-descărcare şi nu au avut în aceşti 24 de ani niciun fel de investiţie care să le facă concurenţă. Ăsta este şi aspectul sesizat şi ridicat în nenumărate rânduri de olandezi, care au spus: “Avem companii olandeze care vor să vină să investească şi sunt în mod sistematic îndepărtate şi nu li se permite să facă aceste investiţii care să distrugă din acest monopol”. Mai mulţi oameni de afaceri din port mi-au spus: “Nouă ne convine ca Portul Constanţa să funcţioneze cum funcţionează staţiunea Mamaia, care este un model de succes, se fac investiţii, oamenii câştigă. E adevărat că sunt câţiva dintre noi care se opun vehement şi virulent şi care au şi legături foarte sus-puse la nivelul statului, adică până la Băsescu“”.
Reamintim că acţionarul majoritar al APM este MT, cu 60% din titluri, în vreme ce Fondul Proprietatea şi Primăria Constanţa deţin fiecare participaţii de 20%. MT intenţionează să cedeze 13% din acţiuni Primăriei Constanţa şi să listeze pe bursă o participaţie de 14% din capital. „În acest fel vom avea un echilibru perfect între autoritatea centrală şi autoritatea locală. Avantajul scoaterii pe bursă a 14% este reprezentat de transformarea APM în companie publică, ceea ce presupune transparentizarea tuturor operaţiunilor, pentru că fără această transparentizare nu este posibilă listarea pe bursă. Acest lucru va duce în mod evident la creşterea investiţiilor în Portul Constanţa şi, în mod inevitabil, la creşterea activităţii economice a operatorilor privaţi“, a mai declarat, la finele lunii martie, Şova.