Începînd cu luna octombrie e acestui an, clienţii firmelor de telecomunicaţii vor avea posibilitatea să-şi schimbe furnizorul şi să-şi păstreze numărul de telefon! Legislaţia care reglementează această operaţiune va fi adoptată în această lună. „Din 21 octombrie 2008, orice utilizator va putea beneficia de portabilitate în 10 zile de la depunerea unei cereri la furnizorul la care este abonat. Posibilitatea abonaţilor de a-şi păstra numărul de telefon atunci cînd îşi schimbă furnizorul, le asigură acestora o mai mare libertate de alegere şi îndepărtează o barieră importantă din calea dezvoltării concurenţei în sectorul comunicaţiilor”, a declarat, ieri, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (ANRCTI), Dan Georgescu, adăugînd că portabilitatea va permite abonaţilor să aleagă oferta cea mai avantajoasă sau potrivită cu necesităţile acestora şi va stimula concurenţa între furnizorii de servicii de comunicaţii. Decizia privind portabilitatea numerelor a intrat în vigoare după ce a fost publicată în Monitorul Oficial, pe 21 ianuarie. Reprezentanţii ANRCTI au explicat cum funcţionează sistemul: în momentul în care un utilizator renunţă la serviciile de telefonie oferite de un furnizor (furnizor donor) în favoarea altui furnizor (furnizor acceptor), utilizatorul nu va fi facturat de către furnizorul donor pentru portarea numărului, furnizorul acceptor suportînd costurile determinate de respectiva portare. ANRCTI impune însă ca, în situaţia în care furnizorul acceptor decide să perceapă utilizatorului anumite tarife, acestea să fie accesibile. „Pentru informarea corectă a utilizatorilor cu privire la procesul de portare a numerelor, companiile de telefonie vor oferi informaţii gratuit prin serviciul de relaţii cu clienţii şi au obligaţia de a transmite gratuit în scris, la cerere, de a publica pe pagina proprie de Internet şi de a afişa sau pune la dispoziţie la oficiile comerciale cererea de portare şi procedura de depunere şi de validare a cererii de portare”, a mai declarat Dan Georgescu.
Cum în contextul noii legislaţii, numerele nu vor mai putea fi asociate unei anumite reţele, companiile de telefonie au obligaţia de a asigura informarea utilizatorilor cu privire la reţeaua în care se află un anumit număr şi la tarifele percepute pentru apelurile către numărul respectiv. Informaţiile vor fi puse la dispoziţia utilizatorilor gratuit, prin intermediul serviciului de relaţii cu clienţii, în scris şi prin publicarea pe pagina de internet a companiilor de telefonie, precum şi prin alte mijloace de informare (ex. serviciul de informaţii furnizat prin SMS). Serviciul de relaţii cu clienţii privind portabilitatea va trebui să fie disponibil 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămînă.
Portarea numerelor de telefonie fixe către reţele de telefonie mobilă şi invers nu va fi posibilă. Între reţelele de telefonie fixă, portarea se va putea face dacă furnizorul donor şi furnizorul acceptor oferă servicii şi au alocate resurse de numerotaţie în acelaşi judeţ, indiferent dacă aceste resurse sînt din acelaşi domeniu sau din domenii diferite. Toate numerele utilizate pentru servicii de telefonie mobilă pot fi portate, indiferent de tehnologia utilizată (2G, 3G, CDMA etc.), de modalitatea de plată (prepaid sau cu abonament) sau de tipul de servicii furnizate (fax, transmisiuni de date).