CE URMEAZĂ Piaţa de transport feroviar de călători din România va deveni concurenţială într-o manieră mult mai puternică decât până acum, odată cu intrarea în vigoare a Pachetului 4 Feroviar, în 2019, iar posibila intrare în piaţă a unor operatori occidentali de anvergură - care beneficiază de susţineri puternice naţionale la nivel guvernamental şi comunitar - ar putea duce la scoaterea din piaţă a celor mici sau a celor de stat nesusţinuţi la nivel politic, atrage atenţia, într-o analiză de specialitate, inspectorul de stat la Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română (ASFR) Viorel Lucaci - „Investiţiile masive în parcul de vehicule feroviare ale companiei CFR Călători sunt imperios necesare, chiar urgente. Și nu de acum, ci de cel puţin cinci ani. Mă refer la achiziţii efective de vehicule noi şi moderne, nu obligatoriu la întreţinere sau modernizare. Nu poţi să cârpeşti ceva vechi și obosit la infinit“. În opinia sa, optica în ceea ce priveşte parcul trebuie să fie una clară, atât la operatorii de transport feroviar (OTF) de stat, cât şi la cei privaţi, fiind necesară o schimbare totală. Cu alte cuvinte, ar trebui să se facă trecerea către trenurile de tip rame (EMU) şi automotoare (DMU) şi treptat, în paralel, să se renunţe la trenurile cu compunere clasică (locomotive şi vagoane).
NU SE VREA, NU SE POATE Potrivit reprezentantului ASFR, operatorii străini vor aplica, într-o primă etapă, tarife de dumping și, astfel, vor oblitera cota de piață a celor autohtoni. Lucaci atrage atenţia că viitoarele exigenţe din piața de profil nu vor putea fi satisfăcute nici măcar parţial de către OTF de stat şi privaţi din România, fără a efectua schimbări ample de paradigmă în activitatea lor şi fără investiţii uriaşe - „În plus, va fi nevoie de o politică coerentă la nivel decizional. Altfel, opţiunile vor fi inexistente, iar actorii feroviari autohtoni mai mult ca sigur vor pierde competiţia cu cei puternici din exterior. Toate aceste considerente sunt valabile atât pentru transportul feroviar de călători, cât şi pentru cel ce marfă. Trebuie înţeles pe deplin faptul că reţeaua feroviară europeană în ansamblu a devenit deja un teren continuu (interoperabil) pe care se duc lupte tot mai puternice pentru cotă de piaţă“. În încheiere, Lucaci subliniază că este nevoie de eliminarea blocajului feroviar din România, care a fost unul sistemic, transpolitic şi transpartinic - „Orice încercare, orice iniţiativă de achiziţie de vehicule feroviare moderne de către CFR Călători s-a lovit la un moment dat de ceva, de cineva sau de vreun viciu, doar pentru a fi stopată, fie din etapa incipientă, fie spre final. Întotdeauna. În ultimii cinci ani au existat altfel de încercări. Regretabil este că toate au fost sortite eşecului. Iar atunci când a fost înregistrat vreun rezultat pozitiv, la scurt timp au urmat măsuri antagonice de „redresare“, venite de pe alte paliere decizionale. S-a menţinut, astfel, un fel de constantă a nerealizărilor“.