La începutul acestei săptămîni a fost publicat în Monitorul Oficial Ordinul Ministrului Transporturilor privind autorizarea agenţilor economici care desfăşoară activităţi de transport naval, document ce vine să modifice ordinul nr. 287/2003. Noile reglementări, ce vor intra în vigoare din 14 octombrie, au fost stabilite împreună cu lucrătorii portuari. Potrivit directorului Autorităţii Navale Române (ANR), Paul Brînză şi preşedintelui Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare (FNSP), Petre Costel, printre cele mai importante modificări aduse actului normativ se numără cele care sînt menite să împiedice munca la negru pe platforma portuară. Liderul FNSP, Petre Costel spune că una dintre principalele modificări ale actului normativ privind autorizarea agenţilor economici din Portul Constanţa se referă la obligativitatea agenţilor economici care cer autorizare de a avea minimum 30 de angajaţi, spre deosebire de formula precedentă a ordinului, în care se prevedea numai obligativitatea deţinerii unui sediu. „Potrivit noilor norme, aceştia trebuie să facă dovada că au cel puţin 30 de salariaţi, angajaţi cu contract de muncă pe o perioadă nedeterminată, înregistraţi la administraţiile portuare şi care posedă carnetul de lucru în portul respectiv“, a spus Petre Costel.
Potrivit noului ordin ministerial, agenţii economici care efectuează activităţi de operare nu mai au voie să angajeze terţe firme pentru operaţiuni de încărcare descărcare. De asemenea, agenţii economici trebuie să facă dovada că au acceptul administraţei portuare şi/sau de căi navigabile pentru desfăşurarea activităţii pentru care au solicitat autorizare şi trebuie să facă dovada că deţin dotarea tehnică necesară desfăşurării activităţii pentru care solicită autorizarea, cum ar fi macarale, stivuitoare, tractoare şi alte instalaţii şi utilaje pentru manipularea mărfurilor, pe toată perioada de valabilitate a autorizaţiei. Noile norme prevăd că autorizaţia se poate retrage în cazul în care agenţii economici nu fac dovada deţinerii dotării tehnice pe toată perioada de valabilitate a autorizaţiei de funcţionare în port, în cazul în care efectuează alte activităţi decît cele pentru care au fost autorizaţi sau că utilizează personal de muncă „la negru” sau fără permis de lucru. Liderul FNSP, Petre Costel a precizat că sînt supuşi acestor reglementări agenţii economici care efectuează activităţi de încărcare/descărcare a navelor, de stivuire, amarare şi depozitare a mărfurilor, precum şi de curăţare a hambarelor, a magaziilor navelor şi de curăţare şi degazare a tancurilor navelor. „Începînd de săptămîna viitoare, vom pune în aplicare acest ordin, iar cei care nu respectă prevederile actuale vor fi sancţionaţi şi chiar îşi vor pierde autorizaţia de funcţionare pe platforma portuară“, a subliniat Paul Brînză.