Cu toate eforturile autorităţilor de la Bucureşti de a demonstra că lucrurile nu sînt chiar atît de negre pe cît încearcă presa şi hotelierii să le arate, datele statistice indică realitatea. După ce staţiunile româneşti au pierdut în această vară peste 20.000 de turişti scandinavi şi germani, ca urmare a strategiei puse la punct, cu multă “măiestrie”, de către ministreasa Mediului, Sulfina Barbu, acum, litoralul se confruntă cu o nouă problemă: “pasiunea” turiştilor români pentru destinaţiile de vacanţă aflate, în special, în Spania, Bulgaria şi Grecia. De ce aleg românii alte destinaţii? Foarte simplu, pentru că litoralul românesc este sufocat de alge intrate în descompunere şi grămezi de scoici aduse de valuri şi pe care, de aproape o săptămînă, echipele Direcţiei Apelor Dogrogea Litoral (DADL) nu au fost în stare să le strîngă. În plus, pe lîngă faptul că şi după două luni de la debutul sezonului estival mai există plaje neamenajate şi care nu dispun de minimul de confort (şezlonguri, umbrele, duşuri şi toalete), mai nou, plajele arată ca după război, cu cratere şi bălţi cu apă stătută. În aceste condiţii, de ce se ne mirăm că gradul mediu de ocupare al litoralului este în acest moment sub 50%, în cursul săptămînii, în timp ce, în aceeaşi perioadă a anului trecut, structurile de primire de pe litoral erau ocupate în proporţie de peste 70%. Cel mai bine stau lucrurile în Mamaia, unde gradul de ocupare este de aprox. 65%, faţă de 80%, cît se înregistra la începutul lunii iulie a anului trecut. Cei mai dezamăgiţi de acest sezon estival sînt hotelierii din sudul litoralului, care au structurile de primire ocupate, în cursul săptămînii, doar în proporţie de 30%, în timp ce anul trecut se puteau bucura de un grad de ocupare care depăşea 60 de procente.
Vicepreşedintele Asociaţiei Patronale Mamaia, Andrei Trandafir, susţine că la această situaţie au contribuit mai mulţi factori care au pus umărul la degradarea imaginii litoralului românesc în ochii turiştilor români şi străini. “Sezonul estival actual este mai slab decît cel din anul trecut. Tot timpul am fost comparaţi cu Bulgaria, făcîndu-se publice tarife care nu au nicio treabă cu realitatea. S-au comparat tarifele de contract din Bulgaria cu cele de recepţie de la noi. În plus, în Bulgaria se merge foarte mult pe «all incluse», turistul servindu-se singur în timp ce noi servim fiecare turist în parte, lucru care necesită foarte mult timp. La ei costurile de aprovizionare cu alimente sînt la jumătatea celor practicate la noi”, a declarat Andrei Trandafir. El a adăugat că starea plajelor, care pe anumite porţiuni au fost transformate în şantiere, la care se adaugă algele şi scoicile aduse de furtună, contribuie, în egală măsură, la degradarea imaginii litoralului. Andrei Trandafir a adus în discuţie şi faptul că mai multe agenţii de turism străine au refuzat să mai vîndă litoralul românesc, conluzionînd: “Ordonanţa 19 a Sulfinei Barbu ne-a pus capac!”. La rîndul său, reprezentantul TUI în România susţine că singura veste bună este că, pe litoral, anul acesta, este un pic mai bine decît va fi anul viitor.