OUG privind activitatea CNSAS, în dezbatere publică

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

OUG privind activitatea CNSAS, în dezbatere publică

Politică 29 Februarie 2008 / 00:00 524 accesări

Ministerul Justiţiei a anunţat, miercuri, că a lansat pentru dezbatere publică, la adresa: http://www.just.ro, proiectul de Ordonanţă de Urgenţă privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, la care au lucrat şi reprezentanţi ai CSM, societăţii civile şi ai Consiliul Naţional de Studiere a Arhivelor Securităţii (CNSAS). Reamintim că, în 31 ianuarie, Curtea Constituţională (CC) a decis că Legea CNSAS este neconstituţională. Parlamentul are la dispoziţie, pentru corectarea Legii CNSAS, 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii privind neconstituţionalitatea actului normativ, în caz de depăşire a termenului, CNSAS rămînînd fără bază legală de funcţionare. Potrivit articolului 147 din Constituţie, \"dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare, precum şi cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituţionale, îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei CC dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei\". Pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sînt suspendate de drept, prevede legea fundamentală. Scopul CNSAS, natura juridică a acestuia, puterea instituţiei de a se pronunţa prin acte cu forţă juridică echivalentă cu aceea a hotărîrilor judecătoreşti au fost criticate de CC. Curtea a constatat că o parte dintre atribuţiile Consiliului şi ale Colegiului Consiliului are caracter jurisdicţional, iar cealaltă parte este de natură administrativă. Analizînd conţinutul normativ al textelor de mai sus, Curtea constată că activitatea desfăşurată de CNSAS şi de Colegiul Consiliului, în vederea stabilirii participării unei persoane la poliţia politică comunistă este o activitate colegială, că în cadrul acestei activităţi se administrează şi se evaluează probe şi că verdictul de participare la poliţia politică se dă prin votul membrilor Colegiului, în urma dezbaterii cazului cercetat. Aceste reguli sînt specifice procedurilor jurisdicţionale. Astfel, după ce s-a constatat neconstituţionalitatea legii de funcţionare a CNSAS, Guvernul a adoptat, în 6 februarie, o Ordonanţă de Urgenţă care a permis ca CNSAS să-şi continue activitatea pînă la adoptarea unei noi legi. Între timp, reprezentanţi ai CNSAS, Ministerul Justiţiei, ai societăţii civile au constituit o comisie de elaborare a unui proiect Ordonanţă de Urgenţă privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii. Astfel, s-a propus ca soluţiile emise de CNSAS să poată fi contestate la Secţia de contencios administrativ a Tribunalului capitalei, iar în recurs petenţii se pot adresa Curţii de Apel Bucureşti. De asemenea, s-a propus ca şedinţele să fie publice (legea anterioară prevedea ca şedinţele să fie secrete-n.r.), avînd în vedere că informaţiile CNSAS sînt declasificate la momentul în care conflictul ajunge deja la instanţă. Părţile vor putea propune probe, care vor fi administrate pe parcursul cercetării judecătoreşti. Termenul legal pentru dezbaterea publică a unui proiect legislativ este de o lună.



12