Pachetele de ţigări, toate la fel! Dispar mărcile?

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Odată cu noile reguli de etichetare

Pachetele de ţigări, toate la fel! Dispar mărcile?

Eveniment 28 Mai 2014 / 00:00 1301 accesări

Isteria legată de mesajele de informare, imaginile şi avertismentele de sănătate de pe pachetele de ţigări capătă proporţii nebănuite odată cu o nouă Directivă europeană, care dă posibilitatea statelor membre de a introduce măsuri suplimentare referitoare la standardizarea ambalajelor la produsele din tutun. Potrivit noilor reglementări, 65% din suprafaţa pachetelor va fi acoperită cu mesaje de informare, imagini şi avertismente de sănătate. 50% din părţile laterale ale pachetelor de ţigări vor fi acoperite cu mesaje de informare privind riscurile asupra sănătăţii. În prezent, legislaţia în vigoare prevede că avertismentele privind sănătatea trebuie să acopere cel puţin 30% din suprafaţa din faţă a pachetului de ţigarete şi cel puţin 40% din partea din spate a acestuia. Noile reglementări mai prevăd dimensiuni şi forme standard pentru ambalaje, interzicerea utilizării pe ambalaje a oricăror referiri la gust, miros, arome, aditivi sau absenţa acestora şi interzicerea aromelor caracteristice (mentă, vanilie, fructe, condimente, ierburi aromatice, alcool etc.).

“Prin introducerea unor reguli obligatorii de etichetare uniformă s-ar interzice utilizarea efectivă a mărcilor înregistrate în portofoliile companiilor ce îşi desfăşoară activitatea pe piaţa produselor din tutun, în legătură cu propriile produse”, a declarat Ana-Maria Baciu, avocat partener al societăţii NNDKP, în cadrul unui eveniment organizat de Camera Naţională a Consilierilor în Proprietate Industrială (CNCPIR) şi Legal Magazin. Potrivit avocatului, prin introducerea unor reguli obligatorii de etichetare uniformă s-ar încălca dreptul la proprietate, ce se extinde şi asupra drepturilor de proprietate industrială. De asemenea, se îngrădeşte libertatea de exprimare a entităţilor care îşi desfăşoară activitatea pe piaţa produselor din tutun. În plus, astfel de reguli ar încălca dreptul de a desfăşura o activitate comercială. Mai mult, ca urmare a eliminării directe a elementelor grafice specifice şi a elementelor de securitate aplicate de producători pe ambalajele acestor produse, se vor introduce ambalaje uniforme, mult mai uşor de contrafăcut şi copiat.

Interzicerea utilizării unor mărci înregistrate va avea, în mod cert, implicaţii financiare asupra titularilor acestor mărci, în primul rând rezultate ca urmare a anulării posibilităţii de a-şi exercita drepturile dobândite prin înregistrarea acestor mărci. Aceste operaţiuni au implicat costuri atât sub forma unor taxe oficiale, cât şi ca urmare a reprezentării în faţa autorităţilor competente în proceduri administrative sau contencioase referitoare la conservarea acestor drepturi de-a lungul timpului. De asemenea, imposibilitatea utilizării unei mărci determină, în mod automat, scăderea valorii acelei mărci, dobândită prin utilizarea sa extinsă pe piaţă şi ca urmare a investiţiilor în publicitate. Nu în ultimul rând, introducerea etichetării uniforme poate genera o creştere semnificativă a produselor din tutun contrafăcute, a contrabandei cu ţigarete.

Taguri articol


12