Consiliul Concurenţei (CC) a constatat că marile lanţuri de magazine au redus mai mult din preţuri faţă de comercianţii mici. Potrivit preşedintelui CC, Bogdan Chiriţoiu, faptul că populaţia resimte mai mult de jumătate din reducerea TVA la pâine, iar restul ieftinirii rămâne pe lanţul de distribuţie, este normal şi arată că piaţa este concurenţială. Datele statistice ale instituţiei arată că preţul pâinii a scăzut, în medie, cu aproximativ 8% în urma deciziei Guvernului de a reduce TVA de la 24 la 9%. „Am luat câteva magazine mari şi câteva mici în fiecare judeţ. Am analizat preţul pentru patru sortimente de pâine şi acum verificăm săptămânal. Faţă de un maxim de 12%, reducerile sunt undeva la 8% la franzelă, 8% la pâinea feliată, 5% la cea integrală neambalată şi 8% la cea ambalată“, a spus Chiriţoiu. De la 1 septembrie, Guvernul a redus TVA la pâine de la 24% la 9%. „Dacă această reducere s-ar fi transferat integral în preţ, ar fi rezultat o ieftinire de 12%. Iată ce vedem noi după două săptămâni de aplicare: din 12%, mai mult de jumătate se duce la consumator, iar o parte, 2-3%, rămâne pe lanţul de distribuţie. E cam ceea ce ne aşteptam să se întâmple”, a spus Chiriţoiu. Potrivit acestuia, Consiliul Concurenţei culege săptămânal date din peste 100 de magazine din fiecare judeţ, la acelaşi sortiment de pâine, pentru a monitoriza efectele reducerii TVA. El a mai spus că monitorizarea va continua, dar, odată cu trecerea timpului, la reducerea TVA se vor adaugă şi alţi factori care ar putea duce la modificarea preţului final al pâinii - precum recolta bună, care duce la scăderea preţului cerealelor.