Tot mai mulţi părinţi şi profesori se plâng de faptul că tinerii au dezvoltat o dependenţă de tehnologie, prin care evadează din cotidian, se rup de compania celorlalţi şi care le afectează capacitatea de concentrare. Deși problema ar fi mai uşor de rezolvat dacă tinerii ar conştientiza dependenţa de telefon şi de internet, de cele mai multe ori, adolescenții consideră că prin utilizarea telefonului se creează o legătură mai strânsă cu prietenii lor. Daniel, student în anul al II-lea la Universitatea ”Ovidius” din Constanța, a povestit că folosește telefonul mobil 10 - 11 ore pe zi. “Folosesc telefonul de la prima oră a dimineţii, folosesc alarma, aplicaţii de ştiri şi mesagerie şi, bineînţeles, Facebook”, a spus Daniel. Alți colegi de-ai lui spun că folosesc smartphone-ul cel puțin patru ore pe zi, însă nu se consideră dependenți de aparate. “Nu consider că sunt dependentă de telefon, dar recunosc că îl folosesc şi în timpul orelor, vorbesc cu prietenii mei să stabilesc ce facem după cursuri, mă uit pe net”, a spus şi Cristina. Deşi susține că folosește telefonul pentru a fi mereu în conexiune cu prietenii săi, Alexandru povesteşte că, atunci când iese în oraş cu gaşca lui, se întâmplă frecvent să folosească telefonul pentru a discuta despre alte subiecte cu alţi prieteni.
PROFESORII SE PLÂNG DE UN DEFICIT DE ATENȚIE DIN PARTEA TINERILOR Cadrele didactice spun că este dificil să le capteze atenţia elevilor şi studenţilor pe parcursul întregii ore, pentru că tinerii tind să fie atraşi mai uşor de noua tehnologie decât de informaţiile predate. “Cred că atrag atenţia unui student o dată la aproximativ 10 minute. Îi văd cum se uită pe sub bănci în telefoane, uneori privesc împreună în ecranele telefoanelor”, a spus unul dintre cadrele didactice de la UOC, prof. Aurelia Lăpuşan. Ea a constatat că tinerii nu mai au capacitatea de a rămâne concentraţi pe un subiect, fiind dificil să te adresezi unor persoane care caută în permanenţă alte informaţii şi alte mijloace de distracţie.
AVERTISMENTUL PSIHOLOGILOR Dependenţa de telefon şi de reţelele sociale este explicată de psihologi prin dorinţa tinerilor de a se simţi integraţi, în rând cu cei pe care îi admiră, de a fi în permanenţă conectaţi cu prietenii lor. “Dependenţa de gadgeturi apare la o categorie de persoane care nu au o maturitate psihosocială, influenţa mediului la adolescenţi şi tineri adulţi în devenire este foarte puternică”, a explicat coordonatorul Centrului Psihologic “Marea Neagră”, Cristina Gemănaru. Prin crearea vieţii virtuale dezvoltate în jurul telefonului şi al profilului de pe reţelele de socializare, tinerii îşi pierd capacitatea de a socializa, avertizează psihologul. Acest lucru provoacă tendinţe de izolare şi incapacitatea de a rezista într-un grup social, creşte gradul de anxietate şi de nervozitate, dar creează şi complexe de inferioritate, a explicat Gemănaru. Ea spune că are tot mai multe cazuri de tineri care vin la consultaţii cu dependenţe de gadgeturi şi că primul pas spre vindecare este recunoaşterea existenţei unei probleme şi a dorinţei de rezolvare a acesteia. Psihologul le recomandă părinţilor care observă la propriii copii o tendinţă de izolare să nu le interzică acestora să utilizeze telefoanele mobile, pentru că nu fac decât să adâncească problema. “Cu cât familia încearcă să fie mai restrictivă sau să aibă observaţii în care critică utilizatorul, cu atât lucrurile nu se vor rezolva. Părinţii trebuie să caute să înţeleagă de ce copilul găseşte satisfacţii în telefon şi nu în alt fel de relaţii sociale, dar şi să fie atenţi atât la mesajele verbale, cât şi cele non-verbale (depresie, nervozitate, agitaţie, tristeţe) prin care tânărul încearcă să comunice ce se întâmplă cu el”, a spus psihologul.