Statul român vrea să-i disciplineze pe șoferii certați cu bunul simț. Ministerul Afacerilor Interne a introdus în dezbatere două proiecte de lege care vizează interzicerea parcării pe trotuar și reintroducerea posibilității de ridicare a mașinilor parcate neregulamentar, mod de operare care a fost scos în afara legii în 2015, la inițiativa Avocatului Poporului. Oricât de binevenite ar fi aceste măsuri, nu putem neglija faptul nu există oraș în România care să nu se confrunte cu lipsa spațiilor de parcare. Este și cazul municipiului Constanța, unde raportul dintre locurile de parcare și autovehiculele înmatriculate în oraș este de 1 la 8,16. Dacă vor fi aprobate cele două proiecte de lege cine poate ști? Cert este că statul ne propune, din nou, soluții care rezolvă doar o jumătate de problemă și care vor genera discuții aprinse.
Șoferii constănțeni care nu au un loc de parcare plătit la Primărie ar trebui să caute soluții pentru a-și lăsa mașina. Asta pentru că în birourile Ministerului Afacerilor Interne (MAI) se coace un proiect care, dacă va fi aprobat, va genera găuri uriașe în buzunarele constănțenilor și nu numai. Este vorba despre un proiect de lege prin care se dorește interzicerea parcării pe trotuar. Măsura vine la pachet cu un alt proiect al MAI - ambele lansate marți, 12 iulie, în dezbatere publică - potrivit căruia se dorește reintroducerea posibilității ca autoritățile să ridice, din nou, de pe domeniul public mașinile staționate neregulamentar. Referitor la această ultimă măsură, mai multe autorități locale, printre care și municipalitatea din Constanța, au folosit până nu demult metoda respectivă pentru descurajarea șoferilor care insistă să demonstreze celorlalți participanți la trafic că nu le pasă de ei, prin afișarea unei indiferențe agresive față de regulile de staționare auto. Ridicarea autovehiculelor a dispărut din peisajul operațiunilor administrative după ce, în 2015, Înalta Curte de Casație și Justiție a decis, la cererea Avocatului Poporului, că aceasta este ilegală.
MAȘINI MULTE, PARCĂRI PUȚINE
Revenind la proiectul privind interzicerea parcării pe trotuar, în principiu, măsura vine să-i disciplineze pe șoferii care consideră că trotuarul este o prelungire a carosabilului și că pietonii sunt în plus. Oricât de binevenită ar fi măsura, nu putem neglija faptul nu există oraș în România care să nu se confrunte cu lipsa spațiilor de parcare. Este și cazul municipiului Constanța, care încă se confruntă cu o criză acută la acest capitol. Potrivit datelor oficiale oferite de Primăria Constanța și de Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Constanţa, în municipiul reședință de județ sunt amenajate 24.000 de locuri de parcare la 195.930 de autoturisme înmatriculate. Făcând un calcul simplu, rezultă faptul că doar o mașină are asigurat locul de parcare, iar alte 7,16 autoturisme sunt parcate oriunde, inclusiv pe trotuare. În calculul acesta nu sunt cuprinse mașinile înmatriculate de constănțeni în Bulgaria și cele 46.486 de autobuze, camioane, motociclete și mopede. Dacă punem la socoteală și faptul că, în timpul verii, numărul de autoturisme aproape că se dublează, se ajunge la situația în care mașinile sunt parcate inclusiv pe spațiul verde. În aceste condiții, cele două proiecte ale Guvernului, privind interzicerea parcării pe trotuar și ridicarea mașinilor, par să rezolve o jumătate de problemă.
CE PREVĂD PROIECTELE MAI
Referitor la interzicerea parcării pe trotuar, singura excepție de la regulă va fi aceea în care administratorul drumului public poate permite, cu avizul poliției rutiere, oprirea sau staționarea, parțial sau total, a vehiculelor pe anumite zone ale trotuarelor, marcate și semnalizate în mod corespunzător. Excepția la care ministerul face referire are în vedere situațiile în care dimensiunile trotuarului pot permite inclusiv parcarea de vehicule. În ceea ce privește proiectul de ridicare a mașinilor, potrivit MAI, autoritățile vor putea dispune ridicarea vehiculelor când acestea sunt staționate în zona de acțiune a indicatorului „Staționarea interzisă“, însoțit de panoul adițional „Ridicare autovehicule parcate neregulamentar“; când vehiculul staționat blochează partea carosabilă de natură să împiedice desfășurarea circulației rutiere pentru cel puțin o bandă de circulație pe sens; când vehiculul staționează pe partea carosabilă în locurile în care se interzice depășirea; vehiculul staționează în intersecții, inclusiv în intersecțiile cu circulație în sens giratoriu; vehiculul obstrucționează sau blochează căile de acces la proprietatea publică sau privată adiacentă drumului public; vehiculul împiedică sau blochează accesul la pistele pentru biciclete; vehiculul staționează în stațiile mijloacelor de transport public de persoane; vehiculul staționează neregulamentar pe partea carosabilă în afara localităților. Pe de altă parte, proiectul nu permite autorităților locale să cesioneze acest serviciu, pentru a evita abordarea comercială care ar aduce după sine abuzuri în abordarea șoferilor indisciplinați. Practic, primăriile interesate vor fi obligate să organizeze un serviciu intern, să închirieze sau achiziționeze mașini utilitare pentru procedurile de ridicare a autovehiculelor parcate neregulamentar.