Premierul Victor Ponta s-a aliat cu părinţii din România şi cere Ministerului Educaţiei, din postura de „părinte”, să analizeze subiectele şi numărul de ore ale elevilor, arătând că, în opinia sa, copiii fac multe lucruri care sunt inutile şi nu fac altele care sunt utile, iar uneori, aceştia mai mult sunt "chinuiţi" decât învăţaţi. "Eu personal cred că trebuie să lucraţi la minister, să vedeţi totuşi dacă subiectele şi numărul de ore chiar sunt adecvate la realitate - vorbesc ca părinte acum, nu ca prim-ministru, şi eu cred că se mai poate lucra, cred că încă fac copiii multe lucruri care le sunt inutile şi nu fac lucruri care le sunt utile. Ştiu că e un proces dificil, nu ceva ce se poate face peste noapte, dar chiar cred că uneori îi chinuim mai mult decât îi învăţăm şi poate că ăsta e un semnal pe care îl recepţionează Ministerul Educaţiei şi toată comunitatea din educaţie", a spus Ponta, sâmbătă, în şedinţa Executivului.
POEZIA FILOSOFICĂ SE STUDIAZĂ LA LICEU Intervenţia premierului a venit în contextul scrisorii deschise adresate de Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi (FNAP) ministrului Educaţiei, Remus Pricopie, în contextul afişării, vineri, a rezultatelor la examenele de Evaluare Naţională 2014. "Am ajuns să facem coadă la şcolile din România pentru a depune contestaţiile pentru notele de la proba de limba şi literatura română din cadrul examenului mai sus menţionat. Considerăm că Centrul Naţional de Evaluare (CNE), din subordinea dumneavoastră, a elaborat subiectele la această probă fără să ţină cont de programa elevilor şi fără să aibă o legătură cu realităţile şcolii gimnaziale din România", arată Mihaela Gună, preşedintele FNAP. Nemulţumirile legate de subiecte sunt detaliate în scrisoare: prima este aceea că elevii de clasa a VIII-a au avut de rezolvat mai multe cerinţe legate de o poezie "filosofică" ("Gânduri pentru Anul Nou" de Ion Minulescu) ale cărei teme, susţin părinţii, se studiază în liceu. "În clasa a VIII-a se studiază genul liric, dar numai specia pastel. Poezia filosofică, de genul „Gânduri pentru Anul Nou” (I. Minulescu), care tratează teme existenţiale (moartea şi viaţa, trecerea timpului, iubirea), se studiază la liceu. Oare s-a încurcat subiectul cu unul de la Bac? Sau întâi evaluăm şi apoi predăm?", se arată în scrisoare. FNAP reclamă şi că "cele două compuneri de la literatură sunt asociate ca teme, fapt care a făcut ca un copil care nu a înţeles mesajul poeziei să nu aibă oportunitatea unei recuperări pe o temă diferită".
SINONIME... PROST GÂNDITE Pornind de la aceeaşi poezie a lui Minulescu, elevii au avut de menţionat mai multe sinonime pentru trei cuvinte din versurile acesteia, cerinţă la care, spun părinţii, baremul a fost "prost gândit şi nu a lăsat libertate profesorilor evaluatori să ia în considerare toate variantele de răspuns corecte". Baremul a fost următorul: câte 2 puncte pentru notarea oricărui sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate (de exemplu: fiindcă - deoarece, căci; cer - pretind, solicit; liniştit - calm, stăpânit).
BAREM MODIFICAT În scrisoare este contestat şi subiectul de gramatică privind fraza "Când sunt scrise bine, romanele constituie în sine poveşti despre viaţă, care îl încurajează pe cititor să înţeleagă mai bine profunzimea experienţei umane". Cerinţa a fost ca elevii să transcrie două propoziţii subordonate diferite din această frază, precizând felul acestora.
FNAP consideră controversat subiectul, pe motiv că fraza este interpretabilă. "În timpul corectării, în unele judeţe s-a retras baremul şi, după un timp, s-a readus baremul cu modificări", susţine Mihaela Gună.
Contestat este şi ultimul subiect al probei: "Redactează, în 80-150 de cuvinte, o scurtă naraţiune în care să prezinţi o întâmplare petrecută în timpul participării la o întâlnire organizată de şcoală, cu un scriitor contemporan". "Apreciem că subiectul întâlnirii cu un scriitor contemporan a asigurat egalitate de şanse copiilor din mediul rural cu cei din mediul urban", se afirmă în scrisoarea deschisă adresată lui Remus Pricopie.
În final, părinţii îi critică pe cei care au elaborat subiectele, subliniind că acestea au fost "o bătaie de joc". "Această întrecere a profesorilor propunători de subiecte din CNE a reuşit să-i facă pe copiii noştri să înţeleagă că toată munca lor a fost desconsiderată. Criteriile de evaluare pe post ale experţilor din instituţia respectivă au în vedere numai acest lucru? Pentru că, altfel, nu vedem de ce ar rămâne în funcţii după asemenea bătaie de joc la adresa copiilor şi a dascălilor lor", mai spune Gună.