Pasagerii cu dizabilităţi se confruntă cu probleme când călătoresc cu avionul

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Comisia Europeană

Pasagerii cu dizabilităţi se confruntă cu probleme când călătoresc cu avionul

Justiție 15 Iunie 2012 / 00:00 298 accesări

Numeroşi pasageri aerieni cu handicap şi cu mobilitate redusă încă se confruntă cu probleme constând în refuzuri nejustificate şi alte cereri nefondate atunci când încearcă să călătorească, motiv pentru care CE a reamintit, ieri, care sunt drepturile acestora. Clarificările survin în contextul în care mii de persoane cu handicap, atât participanţi la Jocurile Paralimpice, cât şi spectatori se pregătesc să călătorească spre Londra pentru Jocurile Olimpice. Yannis Vardakastanis, preşedintele Forumului European al Persoanelor cu Handicap, a declarat că ”asistenţa de calitate este foarte importantă pentru persoanele cu handicap, iar orientările de interpretare o abordează în mod pozitiv. CE a optat pentru o abordare echilibrată ai reuşeşte să protejeze în mod proporţional atât interesele pasagerilor cu handicap, cât şi pe cele ale pasagerilor cu mobilitate redusă”. Orientările se referă la pasageri din toate aeroporturile UE şi la operaţiunile transportatorilor UE peste tot în lume. Ele vizează şi transportatorii din afara UE care operează zboruri în Europa sau cu plecare din Europa. Pentru ca prestatorii de servicii (aeroporturile sau companiile aeriene) să poată lua măsurile necesare în vederea acordării asistenţei solicitate, este esenţial ca persoanele cu handicap şi cele cu mobilitate redusă să îi informeze în privinţa nevoilor lor cu cel puţin 48 de ore înainte de ora de decolare anunţată. Pasagerii raportează probleme recurente datorate refuzurilor şi cererilor inconsecvente de certificate medicale, precum şi cerinţei ca pasagerii să fie însoţiţi. Conform clarificărilor conţinute în orientări, ca regulă, nu trebuie solicitate certificate medicale pentru persoanele cu o condiţie stabilă – de exemplu, persoane nevăzătoare sau persoane aflate în scaunul cu rotile. Dacă o persoană este independentă, regula este că nu trebuie să i se impună să fie însoţită, cu excepţia cazului în care există anumite cerinţe de siguranţă care trebuie aduse la cunoştinţa acesteia. Orientările subliniază că pasagerii cu handicap și pasagerii cu mobilitate redusă au dreptul la transportul gratuit a două elemente de echipament de mobilitate. Un pasager care foloseşte un scaun cu rotile electric este obligat să anunţe transportatorul cu cel puţin 48 de ore înainte. După cum se subliniază de asemenea în orientări, câinii-ghizi şi câinii însoţitori recunoscuţi pot călători în cabină numai dacă acest lucru a fost notificat în prealabil în mod corespunzător. Ca în cazul tuturor pasagerilor, echipamentul sportiv care nu reprezintă echipament de mobilitate intră sub incidenţa regulilor generale referitoare la bagaje ale companiilor aeriene. Pasagerii care au nevoie de oxigen suplimentar în cursul călătoriei trebuie să anunţe acest lucru în prealabil. Conform clarificărilor din orientări, compania aeriană este cea care trebuie să stabilească dacă pasagerii pot să aducă propriul oxigen suplimentar, iar o companie aeriană nu este obligată să pună la dispoziţie oxigen suplimentar. Aceste informaţii trebuie însă să fie comunicate în mod clar de către compania aeriană.

În pofida actelor legislative ale UE cu privire la drepturile pasagerilor, persoanele cu handicap şi cele cu mobilitate redusă se confruntă încă cu probleme atunci când călătoresc pe calea aerului: lipsa calităţii sau un nivel inegal al calităţii serviciilor în Europa; cazuri prea des nejustificate de refuz sau restricţii la rezervare ori la îmbarcare pe baza unor motive de siguranţă neclare; tratarea cu inconsecvenţă a pasagerilor care au nevoie de oxigen medical la bord; un nivel limitat de cunoaştere de către pasageri a drepturilor lor; un procent limitat (aproximativ 40 %) de prenotificări privind nevoia de asistenţă înaintea călătoriei, lucru de o importanţă capitală care le permite prestatorilor de servicii să ia măsurile necesare pentru a pune la dispoziţie asistenţa solicitată; lipsa aplicării armonizate a regulamentului de către organismele naţionale de aplicare a legii şi lipsa de eficacitate în ceea ce priveşte tratarea reclamaţiilor.



12