Deşi au solicitat în repetate rînduri înăsprirea condiţiilor de obţinere a permiselor auto, mai ales că ţara noastră este printre ţările UE cu cele mai multe accidente rutiere, dar au acuzat şi pirateria la scară largă în acest domeniu, sindicatele instructorilor auto, ar putea fi trase pe linie moartă. Nemulţumiţi de ordinul Autorităţii Rutiere Române (ARR) care obligă şcolile de şoferi să renunţe la serviciile acestora, reprezentanţii Sindicatului Naţional al Instructorilor Auto din România (SNIAR) consideră că această decizie a fost luată la presiunea federaţiilor patronale ale şcolilor de şoferi. Mai mult, sindicaliştii consideră că, prin acest “război”, federaţiile patronale doresc forţarea activităţii instructorilor autorizaţi independenţi pentru crearea unui monopol al patronatului din domeniu instruirii auto, ceea ce înseamnă că mulţi dintre cei 18.000 de specialişti vor rămîne fără slujbe. În replică, federaţiile patronale ale formatorilor din transportul rutier şi ale şcolilor de şoferi din România cer intrarea în legalitate a aşa-zişilor “instructori auto autorizaţi” şi sancţionarea lor pentru activităţile ilegale întreprinse. Preşedintele Federaţiei Naţionale a Şcolilor de Şoferi din România, Vasile Ştefănescu, susţine că solicitările patronatelor au drept scop sensibilizarea autorităţilor locale pentru a lua atitudine şi pentru a evita alte fenomene asemănătoare celui petrecut în judeţul Argeş. Ştefănescu a explicat că statutul instructorilor independenţi a fost reglementat abia prin Ordonanţa 74/2008, ce completează Legea 109/2005, astfel că, pînă în acel moment, liber-profesioniştii nu ar fi trebuit să existe. Marius Teodorescu, proprietarul unei şcoli de şoferi şi membru al Uniunii Generale a Industriaşilor din România, a explicat că patronatele nu doresc dispariţia instructorilor independenţi, ci vor ca aceştia să lucreze legal, mai ales că au posibilitatea să se angajeze. “Patronatele s-au agitat pentru Ordonanţa 74, nu instructorii. Ministerul Transporturilor ne-a comunicat faptul că nu există un singur instructor independent autorizat în ţară”, a mai spus Teodorescu. Acesta susţine că instructorii independenţi primesc un certificat de înregistrare, fără să dea vreo probă practică (probă ce lipseşte oricum din procesul de atestare a unui instructor auto), însă ei trebuie să prezinte certificatul la Ministerul Transporturilor, pentru a primi autorizaţie. “Ministerul Transporturilor n-a mai eliberat o astfel de autorizaţie de trei ani, în contextul în care ea durează un an. Apoi, legea spune că un instructor nu poate lucra independent decît după doi ani de serviciu într-o şcoală de şoferi autorizată”, a subliniat Teodorescu. Dinu Cojocaru, reprezentantul Federaţiei Naţionale a Patronatelor Formatorilor din Transportul Rutier din România, a adăugat că nici nu este corectă sintagma “instructor auto independent”, legea reglementînd doar statutul de “instructor atestat”. Cît priveşte activităţile ilegale ale şcolilor de şoferi neautorizate, care prestează servicii doar în baza certificatului de înregistrare, Vasile Ştefănescu a dat exemplul şcolii Olimpic Expert, care are o singură maşină, dar 54 de presupuşi colaboratori. Conform datelor statistice, şcoala a întocmit 531 de dosare în intervalul ianuarie-martie 2009, ceea ce intră în contradicţie cu faptul că ar fi avut nevoie de cinci ani şi jumătate doar pentru efectuarea orelor de teorie. Tot potrivit datelor, un instructor al acestei şcoli ar fi pregătit 70 de elevi în trei luni, deşi i-ar fi trebuit 2.100 de ore pentru condus. Din cei circa 18.000 de instructori auto atestaţi profesional în România, aproximativ 4.500 sînt persoane fizice autorizate. Conform actelor normative care reglementează activitatea lor, aceştia pot pregăti persoanele care vor să obţină permise de conducere de categoriile A sau B doar practic, şcolile de şoferi urmînd să se ocupe de pregătirea teoretică a cursanţilor. Chiar dacă federaţiile cer închiderea şcolilor ilegale şi anularea atestatelor eliberate, instructorii auto independenţi sînt hotărîţi să nu renunţe prea uşor la luptă. Tocmai de aceea, SNIAR, afiliat la Cartel “Alfa\"”, organizează, astăzi, începînd cu ora 10.00, un miting la Ministerul Transporturilor, la care sînt aşteptaţi instructori auto independenţi din toată ţara. Va fi urmat de un marş care se va încheia în Piaţa Victoriei, la ora 14.00.