Potrivit informațiilor primite de la patronatele IMM-urilor locale, membre ale Consiliului Național al Întreprinderilor Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), „trecerea contribuțiilor de la angajator la salariat generează creșterea taxelor și impozitelor locale în multe localități, cu afectarea semnificativă a mediului de afaceri și a IMM-urilor" - se plâng patronii, scrie site-ul startupcafe.ro
În unele orașe, cum este Constanța, anumite taxe pentru firme ar urma să crească și de 40 de ori. Pe de altă parte, o creștere de 40% a taxelor pe clădiri ar putea să însemne costuri majorate cu mii de euro pe an pentru o firmă mijlocie care deține imobile, a declarat secretarul general al CNIPMMR, Liviu Rogojinaru.
În context, CNIPMMR susține necesitatea creșterii de la 71,5% la 100% a cotei bugetelor locale din impozitul pe venit colectat la bugetul de stat, astfel încât autoritățile locale să nu mai fie nevoite să majoreze taxele.
Iată creșterilede taxe de care se tem patronateleIMM pentru municipiul Constanța:
Constanța
- Se propune o cotă de impozitare de 0,1% asupra valorii impozabile a clădirii pentru anul 2018, față de 0,08 în 2017.
-45% creștere a taxei pe clădirile situate în zona A a municipiului Constanța- se solicită autorităților locale eliminarea majorării nelegale de 20% a bazei de calcul stabilite de Codul Fiscal. Această creștere pentru clădirile situate în zona A a municipiului Constanța este generată de modificarea nelegală prin creșterea cu 20% a bazei de impozitare stabilită de Codul Fiscal la care se adaugă creșterea propusă de 25% a cotei de impozitare pentru persoanele fizice.
-Creșterea cu 100% impozitului pe clădiridatorat de persoanele fizice pentru clădirile nerezidențiale - se solicită autorităților locale aplicarea cotei minime de 0,2 prevăzută de Codul Fiscal. Se propune o creștere a impozitului, respectiv o cotă de impozitare de 0,5% asupra valorii impozabile a clădirii față de 0,25% cât a fost în 2017. Pentru același impozit, Clujul are o cotă de 0,2%, pe care o păstrează și în 2018, la Brașov, Ploiești și Iași, tot de 0,2% iar la Craiova - 0,4%.
-15,4% creștere a impozitului pe clădiri datorat de persoanele juridice- se solicită autorităților locale stabilirea unei cote de impozitare de 1% nemajorată. Se propune o cotă de impozitare de 1,3%, maximul prevăzut de Codul Fiscal, majorată cu 15,4% în timp ce Clujul are o cotă de 1% nemajorată.
-15-20% creștere a impozitului pe teren datorat de către persoanele fizice(inclusiv a terenului de sub clădiri) față de Cluj, Brașov, Iași, Ploiești - se solicită autorităților locale stabilirea următoarelor valori : 8.567 de lei/ha pentru zona A, 6.499 de lei/ha pentru zona B, 4.447 de lei/ha pentru zona C și 2.113 lei /ha pentru zona D.
- Se intenționează aplicarea valorilor maxime stabilite de Codul Fiscal pentru impozitul pe teren datorat de persoanele juridice, o valoare dublă față de impozitul similar din Cluj, Brașov, Iași, Oradea, Timișoara, Ploiești - se solicită autorităților locale stabilirea acelorași valori ale bazei de calcul ca cele propuse pentru persoanele fizice, și nu aplicarea valorilor maxime prevăzute de Codul Fiscal. Se solicită autorităților locale eliminarea mențiunii privitoare la asimilarea terenurilor aflate în extravilanul municipiului Constanța cu cele din zona A.
-115% creștere a taxei de salubritatede la 3 lei/lună/persoană în 2017 la 7 lei/lună/persoană în 2018 - se solicită autorităților locale o taxă de 3,5 lei/lună/persoană.
- În același timp, autoritatea locală îi încurajează pe cei care poluează - pentru vehiculele cu capacitate cilindrică peste 4.800 cm3 stabilind impozitul minim de 4 lei/200cm3, deși valoarea dată de Codul Fiscal este cuprinsă între 4-6 lei/200 cm3, pe de altă parte, vehiculele cu capacitate cilindrică sub 4.800 cm3 sunt impozitate la maximum - se solicită autorităților locale ca, respectând principiul cine poluează mai mult plătește mai mult, pentru vehiculele cu capacitate cilindrică mai mare de 4.800 cm3 să stabilească cota maximă de 6 lei/200 cm3 potrivit Codului Fiscal.
-Peste 400% creștere a taxei de concesionare locuri de veci.
-100% creștere a taxei pentru servicii de reclamă și publicitatede la 1% în 2017 la 2% în 2018 exclusiv TVA - se solicită autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017.
- majorarea taxelor pentru afișaj în scop de reclamă și publicitate:
a) în cazul unui afișaj situat în locul în care persoana derulează o activitate economică, taxa pentru afișaj în scop de reclamă și publicitate era de 27 de lei/an/m2 în 2017, pentru 2018 se propune 32 de lei/an/m2 - se solicită autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017.
b) în cazul oricărui alt panou, afișaj sau structură de afișaj, pentru reclamă și publicitate, taxa pentru afișaj în scop de reclamă și publicitate era de 20 de lei/an/m2 în 2017, pentru 2018 se propune 23 de lei/an/m2 - se solicită autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017.
-20% creștere a taxei pentru aviz program de funcționare- se solicită autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017. Potrivit anexei nr. 8 din proiect, articolul 1 alineat (1), taxa aviz program de funcționare pentru unitățile ce desfășoară activități de comercializare a produselor și serviciilor de piață care nu se regăsesc în CAEN - Rev 2 grupele 561 - Restaurante, 563 - Baruri și alte activități de servire a băuturilor și 932 - alte activități recreative și distractive, care era 80 de lei în 2017, va fi 100 de lei în 2018.
-4.000% creștere a taxei pentru eliberarea avizului program de funcționare- se solicită autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017. O regulă nouă se va aplica din 2018: prin excepție de la alin. (1), pentru unitățile din stațiunea Mamaia și Sat Vacanță ce desfășoară activități care se regăsesc în CAEN - Rev 2 codul 4711 și grupa 472, cu excepția codului 4726 - comerț cu amănuntul al produselor din tutun în magazine specializate, taxa pentru eliberarea avizului program de funcționare se stabilește în sumă de 8.000 de lei.
-4.000% creșterea taxei de autorizare pentru desfășurarea de activități temporare derulate în zone private cu acces public pentru operatorii din Satul de Vacanță și stațiunea Mamaia, care va ajunge de la 200 de lei la 8.000 de lei, pentru activitățile de închiriere echipament sportiv, evenimente de tipul târgurilor, festivaluri, altele decât cele non-profit, cu desfășurare de activități comerciale și/sau alimentație publică, pentru spectacole de circ, activități de producere și/sau comercializare stradală de produse alimentare din utilaje specializate. Se solicită autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017.