România va avea patru proiecte de infrastructură pe lista proiectelor prioritare ale Uniunii Europene, respectiv autostrada Bucureşti-Constanţa, tronsonul feroviar Curtici-Constanţa, portul Constanţa şi proiectul de navigaţie pe Dunăre, a declarat, vineri, director în cadrul CE, Zoltan Kazatsay. „România va primi în următorii şase ani peste 4,6 miliarde de euro pentru infrastructură, din fondurile structurale şi de coeziune. Implementarea acestor proiecte va îmbunătăţi legătura europeană cu Grecia şi Turcia”, a declarat, vineri, directorul general adjunct în cadrul Departamentului Transporturi şi Energie din CE, Zoltan Kazatsay. Reprezentantul CE a explicat că la nivel european reţeaua transeuropeană poate duce la apariţia a peste un milion de locuri de muncă, cu condiţia ca marile proiecte să fie finalizate pâna în 2010. „Există întîrzieri din cauza costurilor ridicate, motiv pentru care este obligatoriu să sprijinim dezvoltarea transporturilor la nivel european”, a spus Kazatsay. Potrivit acestuia, din cele 30 de proiecte prioritare, patru se referă la România, în special la judeţul Constanţa. Primul proiect ţine de autostrada care porneşte de la Atena-Sofia-Budapesta, iar în România face legătura Bucureşti-Constanţa. Al doilea proiect este traseul feroviar Curtici-Constanţa care va face legătura cu tronsonul Atena-Sofia-Viena-Praga-Nurnberg. Cel de al treilea proiect se referă la lucrări pentru îmbunătăţirea navigaţiei pe Dunăre, iar ultimul proiect ţine de dezvoltarea portului Constanţa, care are un rol important în proiectul european de şosele maritime.
La rîndul său, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban a declarat, vineri, că pentru fiecare tip de transport din România vor exista planuri care să fie legate de strategia naţională. Astfel, pînă în 2013, se vor construi principalele autostrăzi de pe coridorul 4 şi coridorul 9. „S-au identificat sursele de finanţare pentru construcţia de autostrăzi. Banii pe care îi primim prin Programul Operaţional Sectorial vor fi folosiţi exclusiv pentru tronsoanele de pe coridorul 4 european. De asemenea, vom avea finanţare multianuală de la buget şi vom accesa credite externe. Pentru o mare parte din autostrăzi vom folosi parteneriate public-privat şi le vom concesiona pe 20-30 de ani. Firmele concesionare vor executa tronsoanele respective, iar rambursarea se va face prin colectarea taxelor”, a menţionat Orban. De asemenea, Orban a precizat că fondurile europene se vor folosi şi pentru sectorul feroviar, fiind vorba de tronsonul Curtici-Constanţa. În ceea ce priveşte transportul maritiv şi feroviar, ministrul a punctat că există o serie de lipsuri care trebuie acoperite. „Dunărea are un potenţial uriaş, dar nu se fructifică nici 10% şi nici nu se asigură condiţiile de navigabilitate”, a mai spus Orban. Pentru acest sector vor fi implementate proiecte pentru managementul traficului printr-un sistem informaţional pe Dunăre, iar în portul Constanţa vor fi realizate o serie de investiţii legate de infrastructura feroviară şi rutieră. Astfel, se va reuşi legarea portului Constanţa la coridorul european 4. Orban a declarat că, în urma întîlnirilor pe care le-a avut cu oficialii europeni, a cerut ca România să fie inclusă în proiectele care vizează extinderea axelor prioritare.