La 9 octombrie, se sărbătorește, în fiecare an, Ziua Mondială a Poștei. Aceasta marchează înființarea, în 1874, prin semnarea Tratatului de la Berna, a Uniunii Generale a Poștelor. Ziua Mondială a Poștei a fost declarată la această dată de Congresul Uniunii Poștale Universale (UPU), desfășurat la Tokyo, în Japonia, în 1969.
Scopul marcării acestei zile este de a conștientiza rolul sectorului poștal în viața oamenilor și a societăților de afaceri, contribuția sa la dezvoltarea socială și economică a țărilor. De asemenea, are menirea să încurajeze statele membre ale Uniunii Poștale Universale să întreprindă programe prin care să transmită mesajele lor și să facă cunoscute activitățile proprii în rândul publicului și a mass-media la nivel național.
În prezent, în peste 150 de țări din întreaga lume, se desfășoară festivități pentru a marca această zi, dedicată activității de curierat a poștașilor.
Administrațiile poștale lansează emisiuni filatelice dedicate acestei zile aniversare sau noi servicii poștale, organizează festivități și evenimente speciale, conferințe și seminarii cu specific poștal și filatelic. Alte activități includ postarea de afișe în oficiile poștale și în alte locuri publice, organizarea de zile ale porților deschise la oficii poștale și muzee poștale, precum și activități recreative culturale, sportive etc. Multe administrații poștale emit suveniruri speciale, cum ar fi tricouri sau insigne.
Mesajele transmise de Uniunea Poștală Universală pentru serviciile poștale din întreaga lume sunt diversificarea produselor și a serviciilor lor pentru a satisface mai bine nevoile clienților, pentru fiabilitate, creșterea vitezei de operare și sporirea securității.
Uniunea Generală a Poștelor a devenit, în 1878, Uniunea Poștală Universală. Din 1947, UPU este instituție specializată a ONU, cu sediul la Berna. România este membru fondator alături de alte 21 de state. În prezent, Uniunea Poștală Universală are afiliate administrații poștale din 192 de țări, potrivit site-ului UPU, www.upu.int.
UPU facilitează importanța conștientizării Zilei mondiale a poștei prin proiectarea și distribuirea de postere pentru a fi afișate pe tot globul. În 2016, UPU a lansat un nou poster pentru perioada 2016-2018. "Cu toate că Ziua mondială a poștei nu este guvernată de o anumită temă, cel mai nou poster-design al UPU întruchipează trei piloni strategici ai Uniunii: inovare, integrare și incluziune", precizează www.upu.int.
Serviciul poștal este și rămâne cea mai mare rețea fizică din lume, care permite ca largi segmente ale economiei să funcționeze.
La 7 septembrie 2016, Raportul de date statistice privind serviciile poștale, dat publicității de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), arăta că numărul trimiterilor poștale efectuate în și din România, în decursul anului 2015, a fost de 657 milioane, în creștere cu 5% comparativ cu anul anterior, iar valoarea totală a pieței serviciilor poștale s-a situat la 2,4 miliarde lei, mai mult cu 4,43% față de anul 2014.
Statistica arată, totodată, că primii zece furnizori de volum mare din întreaga piață au procesat peste 631 de milioane de trimiteri (96,05%), iar restul furnizorilor aproape 26 de milioane de trimiteri (3,95%).
La nivel general, din traficul poștal total de 657 de milioane de trimiteri poștale, 600 de milioane au fost trimiteri poștale interne (91,44% din traficul poștal total), iar 56 de milioane au fost trimiteri poștale internaționale, reprezentând 8,56% din traficul poștal total.
De asemenea, aproape trei sferturi (74%) din cele peste 657 de milioane de trimiteri poștale procesate în anul 2015 au fost scrisori (487 de milioane), 19% colete (127 de milioane), 1,8% trimiteri Express (12 milioane), iar restul de aproximativ 5% trimiteri tip publicitate prin poștă (22 milioane), mandate poștale (aproximativ 8 milioane), respectiv corespondență și imprimate de peste două kilograme (un milion).
Datele ANCOM relevă că, raportat la populația României, media trimiterilor poștale pe anul 2015 a fost de 33,75/locuitor, în creștere cu 6,30% comparativ cu anul 2014.
În ceea ce privește reclamațiile pe serviciile poștale prestate, anul trecut, au fost înregistrate 302.236 astfel de documente, din care 16% s-au dovedit a fi întemeiate.
Valoarea totală a pieței serviciilor poștale s-a situat, anul trecut, la 2,40 miliarde lei, în creștere cu 4,43% față de anul 2014, primii zece furnizori din punct de vedere al veniturilor realizate din servicii poștale în anul 2015 realizând aproape 86% din valoarea acestei piețe.
Traficul poștal aferent serviciilor poștale din sfera serviciului universal corespunzător anului 2015 a fost de 277 de milioane de trimiteri poștale, reprezentând un procent de 42,21% din traficul total poștal. Din traficul poștal total din sfera serviciului universal, Compania Națională Poșta Română (CNPR) a procesat 87 de milioane de trimiteri (31,45%), următorii zece furnizori de volum mare din acest segment de piață au realizat un trafic de 181 de milioane de trimiteri (65,32%), iar restul furnizorilor 3,23%.
Potrivit sursei citate, din traficul poștal intern din sfera serviciului universal (246 de milioane de trimiteri), Poșta Română a procesat aproape 69 de milioane de trimiteri (28,02%), următorii zece furnizori de volum mare au realizat un trafic de 171 de milioane de trimiteri (69,75%), iar restul furnizorilor 2,23%.