DESCENTRALIZAREA CENTRALIZATĂ Frânarii descentralizării, pedeliştii, au făcut şi continuă să facă tot ce le stă în putinţă pentru ca administraţiile locale să depindă în continuare de autorităţile centrale. Din 2004, când au preluat puterea, au acuzat permanent că guvernarea PSD din perioada 2000-2004 nu a făcut niciun demers pentru a oferi o putere mult mai mare autorităţilor locale. Din păcate, au rămas doar cu acuzaţiile, ba, mai mult, în cei opt ani de guvernare, pedeliştii nu au făcut decât să ducă România spre centralizarea excesivă. De fiecare dată când se aducea în discuţie subiectul descentralizării, prin trecerea diferitelor instituţii coordonate de stat în subordinea autorităţilor locale, pedeliştii invocau tot felul de legi europene, numai de ei ştiute, care i-ar fi împiedicat să facă acest lucru. Niciodată reprezentanţii PDL nu au luat exemplul statelor membre ale UE unde autorităţile locale controlează porturi, aeroporturi, sau diferite alte instituţii, care în România sunt în continuare în subordinea ministerelor. Ne întrebăm de ce în ţări precum Belgia, Olanda, Portugalia, Germania sau Danemarca se poate ca porturile să fie în subordinea autorităţilor locale şi în România nu se poate? Pedeliştii nu au dat drumul din mână societăţilor de stat pentru că nu ar mai fi putut să ofere funcţiile de directori unor pedelişti care au cotizat la bugetul partidului. De fapt, în toţi aceşti opt ani, în loc să se preocupe de bunul mers al economiei, pedeliştii s-au bătut pe funcţii. În anul 2008, conjunctura politică de la acea vreme a făcut ca o parte din acţiunile Portului Constanţa şi ale Aeroportului Internaţional Mihail Kogălniceanu să ajungă la autorităţile locale. Cele 20 de procente ale Portului Constanţa care au ajuns la Consiliul Local au adus în ultimii doi ani peste 2 milioane de euro, bani pe care autoritatea locală i-a putut folosi în diferitele programe pe care le derulează.
CONTESTARE... ELECTORALĂ Parlamentarii PSD de Constanţa Alexandru Mazăre, Eduard Martin, Manuela Mitrea şi Nicolae Moga au considerat că trebuie continuat procesul de descentralizare şi au iniţiat un proiect de lege prin care majoritatea acţiunilor pe care le deţine Ministerul Transporturilor la Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, să fie cedată autorităţilor locale constănţene. Dacă acest proiect de lege ar trece de Parlament vom putea vorbi despre o suplimentare de fonduri a unor bugete locale, bani care pot fi folosiţi fie pentru proiecte sociale, fie pentru proiecte de infrastructură. Numai că pedeliştii nu sunt de acord cu noul proiect de lege. Dacă în 2008 au aruncat în faţă argumentul că Primăria Constanţa nu are ce căuta în acţionariatul Portului pentru că acesta este un obiectiv de interes naţional, nu local, de această dată invocă pierderea unor bani sau, mai bine spus, apariţia unor probleme privind accesarea de fonduri europene. „Ar avea alt regim în accesarea fondurilor europene”, a declarat fostul ministru al Transporturilor Alexandru Nazare. Ceea ce nu ştie Nazare, sau nu vrea să ştie, este faptul că autorităţile locale şi-au dovedit eficienţa în ceea ce priveşte accesarea de fonduri europene, în timp ce statul, pe care l-a reprezentat şi el pentru o scurtă perioadă, a fost declarat repetent, chiar de oficialii UE, în această problemă. Poate că prin trecerea Portului la autorităţile locale s-ar putea vorbi de o mai bună absorbţie a fondurilor europene, iniţiatorii proiectului de lege afirmând că nici nu se pune problema să fie pierduţi bani europeni, pentru că una dintre principalele surse de investiţii ar fi chiar fondurile structurale. De fapt, Nazare nu este preocupat de banii europeni, ci mai degrabă de banii pe care PDL-ul îi pierde prin preluarea Portului de către autorităţile locale. Vorbim de milioane, dacă nu chiar zeci de milioane de euro, pe care pedeliştii infiltraţi în Port îi vor pierde. De fapt, atacurile lui Nazare nu sunt decât declaraţii de campanie pe care portocaliii le aruncă pe piaţă fără a aduce argumente care să le susţină afirmaţiile.