"Peer Gynt", maraton coregrafic în noua Sală a Teatrului “Oleg Danovski“

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Premieră a Companiei de balet

"Peer Gynt", maraton coregrafic în noua Sală a Teatrului “Oleg Danovski“

Cultură 23 Mai 2006 / 00:00 3592 accesări

După o lună şi jumătate de repetiţii intense, desfăşurate sub coordonarea cunoscutului coregraf Gheorghi Koftun, artist emerit al Rusiei, şi a co-repetitorului Francisc Strnad, balerinii constănţeni au prezentat, duminică seară, în sala recent renovată şi modernizată a Teatrului Naţional de Operă şi Balet “Oleg Danovski”, noua producţie a Companiei de balet, “Peer Gynt”. Dansatorii constănţeni au evoluat în prezenţa unui public numeros, din rîndurile căruia au făcut parte oameni de cultură locali, reprezentanţi ai corpului diplomatic la Constanţa, dar şi cîteva zeci de turişti străini. De remarcat este prezenţa unei audienţe importante la premieră, mai ales că spectacolul s-a confruntat cu concurenţa evenimentelor din week-end, dedicate Zilelor Constanţei, a meciurilor de fotbal şi chiar a... temperaturii ridicate de afară, care i-a invitat pe constănţeni la iarbă verde. Atît maratonul coregrafic oferit de dansatorii Companiei de balet, care au dansat, timp de aproape trei ore, pînă la epuizare, cît şi noua sală de spectacole a teatrului, modernizată, cu scaune confortabile, cu scena mult mai largă şi adîncită, fosa fiind acoperită cu o podea elastică, au reprezentat adevărate surprize pentru iubitori de balet. În spiritul tradiţiei companiei constănţene, baletul “Peer Gynt” a reunit atît dansul clasic, cît şi contemporan, cele două stiluri completîndu-se cu elemente de dans popular norvegian, dar şi cu acrobaţii de circ. Inspirat după poemul dramatic cu titlu omonim de Henrik Ibsen, pe muzica lui Edvard Grieg, spectacolul redă metaforic avatarurile unui personaj pe jumătate legendar, Peer Gynt, ţăran norvegian de la mijlocul secolului al XIX-lea, care, în căutarea iubitei perfecte, călătoreşte prin mai multe medii, apă, munte chiar şi cer. “ ilustrează deplasarea metaforică în diverse medii a personajului legendar, care, căutîndu-şi iubirea perfectă, neglijează dragostea de lîngă el”, a explicat consultantul artistic al Companiei de balet, Nicolae Spirescu. Călătoria metaforică a eroului este sugerată pe parcursul spectacolului şi de minunatele costume create de Eugenia Tărăşescu Jianu.

Horaţiu Cherecheş (Peer Gynt), Monica Cherecheş (Solveig), Eliza Popa (Ingrid), Călin Hanţiu (Shamanul, regele munţilor, adîncului şi cerului), Anca Strnad (mama), Mircea Crăciun şi Mariana Baran (dracii), Marilena Croitoru, Andreea Vanca, Oana Dincă (prietenele) şi-au dovedit, încă o dată, profesionalismul, etalînd în faţa spectatorilor excepţionalele calităţi artistice. “A fost o adevărată provocare. Gheorghi Koftun m-a pus într-o situaţie, într-un rol în care eu nu mă vedeam. De felul meu sînt mai timidă, nu îmi place să fiu în centrul atenţiei, dar coregraful m-a văzut altfel, mai provocatoare. Presupun că fiecare femeie e aşa, numai că trebuie cineva să o vadă şi să o pună în valoare”, a mărturisit tînăra dansatoare Eliza Popa. În ipostaza de interpret, Călin Hanţiu a încîntat publicul printr-o prestaţie de excepţie, în rolul Shamanului, regele munţilor, adîncului şi cerului. La fel de aplaudaţi au fost Monica şi Horaţiu Cherecheş, care au prezentat unul dintre cele mai reuşite spectacole din întreaga carieră. “Monica Cherecheş a avut un dans de mare rafinament, tehnica fiind tradusă în emoţie şi impresie artistică. Horaţiu Cherecheş a demonstrat, într-un maraton interpretativ sui-generis, că este la maturitatea mijloacelor de exprimare coregrafică”, a menţionat consultantul artistic Nicolae Spirescu. Aplauzele şi ovaţiile spectatorilor nu s-au lăsat aşteptate, la finalul reprezentaţiei balerinii constănţeni fiind răsplătiţi şi cu buchete de flori.



12