Peliculele „Aurora\" şi „Marţi, după Crăciun\" au impresionat critica americană

Cultură 30 Septembrie 2010 / 00:00 443 accesări

Criticii americani de film au fost impresionaţi de peliculele „Marţi, după Crăciun\" de Radu Muntean şi „Aurora\" de Cristi Puiu. Ambele producţii, care au avut premiera mondială la ediţia din acest an a Festivalului Internaţional de Film de la Cannes, au rulat în Statele Unite ale Americii, la Festivalul de Film de la New York (24 septembrie - 10 octombrie). Publicaţia „The Examiner” a apreciat jocul actorilor din filmul lui Muntean, în timp ce „Aurora\" a fost descris de „Indie Wire” drept un film „de o profunzime rară\".

„Poate motivul pentru care filmele româneşti au succes este maniera superioară a actorilor de a juca sau poate este darul povestirii. Aceste lucruri fac ca filmele lor să fie impresionante. Un lucru este clar: filmele româneşti îi învaţă pe spectatori că, pentru a surprinde o lume, nu e nevoie decât să te opreşti, să tragi aer în piept şi să priveşti în jurul tău\", scrie „The Examiner”.

În ceea ce priveşte filmul lui Puiu, „Indie Wire” apreciază că una dintre cele mai mari realizări din „Aurora\" este „profunzimea cu care regizorul-scenarist a suprins rutina şi detaliile unor crime\". „Scenariul lui Puiu face să dispară orice ar putea să dezvăluie ceva despre personaj: motivaţia psihologică, dialog relevant sau revelaţii care nu sunt necesare şi ne pune lângă o persoană care a luat o decizie secretă şi nu se îndoieşte nicio clipă de alegerea pe care a făcut-o\", scrie „Indie Wire”. Aceeaşi publicaţie online specializată mai notează că, fără îndoială, cel mai curajos aspect al filmului „Aurora\" este modul în care Puiu prezintă actele de violenţă inevitabilă, golită de orice fel de „romanţare\" a crimelor.

Lungmetrajul „Aurora\" îl prezintă pe Cristi Puiu nu doar în calitate de regizor, ci şi de actor în rol principal. Printre numele din distribuţie se regăsesc Clara Vodă şi Gelu Colceag.

„Aurora\" este o producţie a casei Mandragora, realizată cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei România (CNC), Eurimages, SC Serv Invest SRL, OFC Section Cinéma, Centre National de la Cinématographie (Franţa), în colaborare cu ARTE France Cinéma, ZDF/ ARTE, Societatea Română de Televiziune, TSR/SSR, HBO România. Imaginea este semnată de Viorel Sergovici.

Filmul „Marţi, după Crăciun\" are o distribuţie formată din: Mimi Brănescu, Mirela Oprişor, Maria Popistaşu, Dragoş Bucur, Adrian Văncică, Victor Rebengiuc şi Silvia Năstase.

12