Activităţile utilizatorilor de Twitter şi ai altor reţele sociale au fost înregistrate şi analizate în cadrul unui proiect finanţat de armata SUA, cu obiective similare experimentului realizat recent de Facebook privind controlarea emoţiilor utilizatorilor. Monitorizarea, finanţată direct sau indirect de agenţia de cercetare a armatei americane (DARPA), a implicat utilizatori ai unora dintre cele mai importante reţele sociale, inclusiv Facebook, Twitter, Pinterest şi Kickstarter, în vederea unor studii privind conexiunile sociale şi răspândirea mesajelor în cadrul acestor reţele. Dezvăluirile au fost făcute de cotidianul britanic „The Guardian”.
Proiectul, cu o finanţare de milioane de dolari, a inclus şi analizarea unor mesaje postate pe Twitter de vedete precum Lady Gaga şi Justin Bieber, pentru a înţelege influenţa lor în cadrul Twitter, în timp ce alte elemente ale cercetării au avut ca rezultat construirea unor baze de date conţinând mesaje postate pe reţelele sociale. Câteva dintre studiile finanţate de armata americană au trecut peste simpla monitorizare a conversaţiilor private ale utilizatorilor, trimiţând mesaje unor participanţi şi utilizatori, fără ca aceştia să ştie, pentru a-i urmări şi pentru a studia modul în care reacţionează. Cu puţin înainte de dezvăluirea experimentului realizat de Facebook, agenţia DARPA a publicat o listă cu proiectele finanţate prin programul Social Media in Strategic Communication (SMISC). Lista include un studiu privind folosirea Twitter de către activiştii mişcării Occupy, precum şi o serie de cercetări privind urmărirea postărilor virale şi cum influenţează acestea comportamentul utilizatorilor unor reţele sociale precum Pinterest, Twitter, Kickstarter, Digg şi Reddit.