Pericol de contaminare cu acid clorhidric în Portul Constanţa

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Pericol de contaminare cu acid clorhidric în Portul Constanţa

Eveniment 24 Septembrie 2008 / 00:00 2343 accesări

Nava port-container OCL China, de 70.000 tone, sub pavilion Hong Kong, a părăsit portul Constanţa, cu direcţia Odessa, în urmă cu trei săptămîni. După ce a fost descărcată o parte din marfă, autorităţile portuare ucrainene au oprit operaţiunile din cauză că trei containere încărcate cu tetraclorură de siliciu, aflate la bordul navei, prezentau pierderi de produs. După refuzul ucrainenilor de a descărca încărcătura periculoasă, nava a primit instrucţiuni să revină la Constanţa, port în care armatorul are reprezentanţi. Trebuie subliniat faptul că tetraclorura de siliciu este o substanţă periculoasă, ce face parte din grupa opt, în limbaj de specialitate. Produsul este puternic coroziv şi, în contact cu apa, se transformă în acid clorhidric, iar în contact cu aerul, formează o ceaţă de vapori toxici care atacă sistemul respirator şi vederea. În prima fază, autorităţile portuare româneşti au refuzat accesul navei în port. Acesteia i s-a permis să acosteze în terminalul de containere din portul Constanţa Sud Agigea, abia ieri, după două săptămîni de aşteptare în rada portului, timp în care s-au luat măsurile de protecţie şi aprobările corespunzătoare. Conform procedurilor, după ce agentul navei a anunţat problemele cu care se confruntă echipajul de pe OCL China, armatorii au căutat o societate specializată în decontaminare. S-a contractat firma SC Intex Eco Construct SRL, iar armatorul a trimis la Constanţa o echipă formată din specialişti din Anglia şi Olanda. Aceştia şi-au dat avizul în privinţa dotărilor şi măsurilor de intervenţie cu care este pregătită să remedieze situaţia firma de decontaminare românească. Ieri dimineaţă, port-containerul a acostat în dana 125 a portului Agigea. Prima măsură a fost distribuirea echipamentelor de protecţie către echipajul navei care va trebui să dezamareze containerele încărcate cu marfa periculoasă. Aceleaşi măsuri trebuie luate şi de lucrătorii portuari care vor descărca containerele cu ajutorul podurilor. Pentru moment nu se cunoaşte ce cantitate s-a scurs din cele trei containere cu probleme. Fiecare container conţine 20 tone din substanţa care este extrem de corozivă, ambalate în 18 recipienţi. Pagubele nu au fost estimate oficial pînă în acest moment întrucît nu s-a putut realiza o inspecţie dar, ţinînd cont de cele trei săptămîni în care nava nu a putut fi operabilă, costurile sînt considerabile. La acestea se adaugă şi costul mărfii afectate de stricarea unor camere frigorifice de la bordul navei după ce cablurile care le alimentau au fost corodate de scurgerile de tetracolură de siliciu. Din această cauză nava urmează a fi mutată în dana 127, pentru reparaţii, după ce va fi decontaminată. Marfa care s-a scurs se neutralizează, recipientele se descarcă din interiorul containerului care va fi decontaminat la rîndul său, după care se reîncarcă cu aceeaşi marfă. După încheierea operaţiunilor de încărcare, port-containerul va pleca spre Odessa. În ceea ce priveşte starea de sănătate a marinarilor, directorul Căpitaniei Zonale a Portului Constanţa, Alexandru Mezei, a declarat „Echipajul nu a reclamat probleme medicale. În prezent, gradul de contaminare nu mai este atît de crescut în condiţiile în care cei care intră în contact cu substanţa sînt echipaţi corespunzător.”

Situaţia de pe OCL China a coincis cu o problemă similară cu care s-a confruntat, sîmbăta trecută, o navă sub pavilion Panama, MSC Alyssa, de 40.000 tone, care opera în portul Constanţa Sud Agigea. Patru docheri care lucrau la descărcarea a două containere cu tetraclorură de siliciu de pe port-containerul amintit au acuzat iritaţii ale căilor respiratorii şi ale ochilor şi au fost duşi în miez de noapte la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Constanţa. Acest incident a scos la iveală faptul că cele două containere prezentau scurgeri de substanţă periculoasă pe care agentul navei nu le-a semnalat autorităţilor portuare române.



12