Încasarea amenzilor a fost întotodeauna o problemă atât pentru autoritățile centrale, cât și pentru cele locale. Și asta pentru că foarte mulți dintre cei care primesc amenzi, în special de circulație, refuză să le plătească. Așa se face că Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a supus dezbaterii publice un proiect în care se arată că persoanele care nu achită amenzile contravenţionale şi care nu pot fi executate silit vor fi date în judecată de autorităţile locale, pentru a presta muncă în folosul comunităţii. „În cazul în care contravenientul nu a achitat amenda în 30 de zile de la rămânerea definitivă a sancţiunii şi nu există posibilitatea executării silite, organele de specialitate ale unităţilor administrativ-teritoriale în a căror rază teritorială domiciliază contravenientul persoană fizică vor sesiza instanţa de judecată pe a cărei rază teritorială s-a săvârşit contravenţia, în vederea înlocuirii amenzii cu sancţiunea obligării contravenientului la prestarea unei activităţi în folosul comunităţii“, se arată în proiectul supus dezbaterii publice. Oficiali ai MAI au explicat că în acest moment, dacă o persoană care a fost amendată contravenţional nu şi-a achitat amenda şi nici nu poate fi executată silit, autorităţile locale anunţă Poliţia, care poate acționa în judecată persoana în cauză. Prin modificarea legii, cei care nu plătesc amenzile vor fi trimişi în faţa instanţei direct de către autorităţile locale care ar fi trebuit să încaseze banii, fără ca structurile Poliţiei Române să mai fie implicate.
NEMULȚUMIRI Orice pas făcut în sensul determinării/obligării persoanelor care refuză să plătească amenzile să o facă este binevenit, însă reprezentanții autorităților locale nu privesc cu ochi buni demersul MAI. Motivul? Se vor cheltui mai mulți bani cu avocații decât contravaloarea amenzilor ce ar trebui încasate și se va pierde mult mai mult timp prin tribunale. Pe de altă parte, încasările la bugetele locale nu vor crește pentru că, invariabil, se ajunge la obligarea contravenienților la muncă în folosul comunității. Activitate care nu duce la încasarea de bani, pentru că sumele sunt cuantificate în ore de muncă. Directorul executiv al SPIT Constanța, Virginia Uzun, spune că sumele datorate pot fi cuantificate în ore de muncă în folosul comunității printr-o decizie a administrației locale și că nu mai este nevoie să se ajungă în instanță pentru acest lucru. Motivele pentru care proiectul inițiat nu ar ajuta în niciun fel autoritățile locale sunt mult mai multe, la fel ca și soluțiile care ar putea ajuta la rezolvarea reală a problemei. „Prima măsură, și una dintre puținele care ar da rezultate, este aceea de suspendare a permisului de conducere al șoferului care nu și-a achitat amenda după 90 de zile de la rămânerea definitivă a ei. Ar fi mai multe variante: ori li se suspendă de drept permisul și sunt anunțați șoferii să-l predea ori li se reține documentul atunci când sunt prinși în trafic. Și perioada pentru care este reținut carnetul poate varia. Poate fi suspendat pentru trei luni, un an sau până la achitarea contravenției, dar ultima variantă cred că ar fi cea mai bună, pentru că este determinantă pentru amendați. Vor avea nevoie de permis, așa că o vor plăti mai repede. Așa vom avea și încasări, vom fi și cu amenzile plătite la zi și nu-și vor mai bate joc de noi persoane care nu au bunuri care să fie executate silit“, a declarat Uzun.
EXEMPLE NEGATIVE Directorul SPIT a amintit, ca exemplu, cazul unui taximetrist din Constanța care, numai anul trecut, a primit de la agenții Poliției Locale aproape 50 de amenzi. În câteva luni, el a fost amendat de aproape toți polițiștii locali care se ocupă de circulație, iar după o vreme, a ajuns să le arate ostentativ oamenilor legii teancul de amenzi, afirmând zeflemitor că oricum nu le va plăti. De la o amendă la alta, punctele de penalizare se prescriau și, astfel, el nu-și pierdea permisul nici măcar pentru scurt timp. Nu are nimic pe numele lui care să poată fi valorificat, nu poate fi tras la răspundere în niciun fel, deci ia pe toată lumea peste picior. Uzun a explicat că o propunere în sensul suspendării permisului unor astfel de persoane a fost înaintată MAI și că se așteaptă emiterea unui proiect care să ia în seamă posibilitățile reale de recuperare a debitelor din amenzi.