Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) vrea să interzică achiziţia de la persoane fizice a metalelor feroase şi neferoase şi a aliajelor acestora, utilizate în activitatea feroviară, pentru evitarea pagubelor şi riscurilor generate de furturi. \"Se interzice achiziţionarea de la persoane fizice a metalelor feroase şi neferoase, a aliajelor acestora, utilizate în activitatea feroviară, de tipul şinei de cale ferată, piese aparate de cale, material mărunt de cale, contraşine, eclise, părţi componente ale instalaţiilor de siguranţa circulaţiei, cabluri de semnalizare şi telecomunicaţii\", se arată într-un proiect de ordonanţă de urgenţă, elaborat de MTI, publicat ieri pe site-ul instituţiei. Proiectul vizează modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr 16/2001, cu modificările şi completările ulterioare, privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile. Iniţiatorii proiectului arată că adoptarea de urgenţă a acestui act normativ se impune atît pentru că termenul prevăzut în OUG nr 16/2001 pînă la care se interzicea achiziţionarea de la persoane fizice a metalelor neferoase, a aliajelor acestora şi a deşeurilor neferoase reciclabile, a expirat, cît şi din cauza unor \"situaţii extraordinare\", precum numărul mare al cazurilor de furturi de materiale şi componente ale infrastructurii feroviare şi degradările aduse instalaţiilor, care pot periclita siguranţa circulaţiei trenurilor. \"Neadoptarea acestei măsuri ar conduce la consecinţe imediate şi anume afectarea gravă a siguranţei circulaţiei, amplificarea premiselor producerii unor evenimente feroviare cu consecinţe deosebit de grave, crearea de perturbaţii majore în circulaţia şi manevra trenurilor\", se arată în proiect. Potrivit MTI, în cursul anului 2008 a fost înregistrat un număr mare de sustrageri de elemente ale infrastructurii feroviare publice şi private de către \"persoane străine de calea ferată rămase în majoritatea cazurilor neidentificate\". \"O situaţie comparativă pentru primul semestru al anului 2008 cu aceeaşi perioadă a anului 2007, arată o creştere a numărului de cazuri de furturi de la 562 cazuri în anul 2007, la 718 cazuri în anul 2008, valoarea pagubelor crescând de la 1,29 milioane de lei la 4,6 milioane de lei\", se precizează în nota de fundamentare a proiectului. Astfel, utilizarea fondurilor pentru înlocuirea echipamentelor sustrase reduce posibilităţile de întreţinere corespunzătoare şi de modernizare a infrastructurii feroviare. Elementele sustrase constau în material mărunt de cale, traverse de lemn, şine, contraşine, eclise metalice, părţi componente ale instalaţiilor de siguranţa circulaţiei, echipament şi aparataj, cabluri de semnalizare şi telecomunicaţii. Sustragerile elementelor infrastructurii feroviare au avut loc atît de pe liniile închise, cît şi de pe linii deschise circulaţiei şi manevrei trenurilor. Ministerul a anunţat, la sfîrşitul lunii septembrie, că va elabora o hotărîre de guvern care va reglementa investigarea şi prevenirea accidentelor de pe calea ferată. Iniţiativa MTI vine după ce, în ultima perioadă, au deraiat mai multe trenuri.