Personalul din turism, instruit cu bani europeni

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Personalul din turism, instruit cu bani europeni

Administrație 17 Septembrie 2013 / 00:00 470 accesări

Una dintre marile probleme ale turismului pe litoral a fost şi este lipsa personalului calificat. Ospătarii, bucătarii, recepţionerii şi cameristele sunt la mare căutare înaintea sezonului estival, pentru ca după aproximativ trei luni să fie obligaţi să-şi caute alte locuri de muncă. Acesta a fost, până nu de mult, şi unul dintre motivele pentru care în unităţile de cazare şi de alimentaţie publică nu prea găseai personal cu o calificare exactă. Aveam barmani care erau şi ospătari, câteodată şi bucătari, aveam recepţioneri care, din când în când, mai preluau şi rolul cameristelor. Cum nu exista o calificare, nici salariul nu era unul pe măsură. Angajaţii se mulţumeau cu puţinul pe care îl primeau, pentru că se bazau pe carisma proprie care le aducea bacşişul cel de toate sezoanele. Aşa se face că serviciile nu erau de cea mai bună calitate, însă patronii îşi frecau mâinile la finalul sezonului pentru că aveau câştiguri frumuşele cu investiţii minime. Turiştii erau singurii care sufereau din cauza serviciilor turistice dezastruoase. În ultimii trei ani lucrurile au început să se schimbe, mai ales după ce turiştii români au „emigrat” către Bulgaria, Grecia sau Turcia, acolo unde serviciile erau ceva mai bune decât în România. A fost momentul în care patronii au realizat pericolul la care se expuneau şi au început să pună mai mult preţ pe calitatea serviciilor, care nu se putea obţine decât cu personal calificat şi, bineînţeles, cu un salariu pe măsură. Atunci a apărut problema lipsei acute de personal calificat, expusă de agenţii economici atât la nivel local, cât şi la nivel guvernamental.

TARGET Cum parteneriatul public-privat funcţionează la Constanţa, Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „Zona Metropolitană Constanţa” a considerat că poate veni în sprijinul agenţilor economici şi a depus proiectul „Formare europeană pentru servicii turistice de calitate”, cofinanţat din fonduri europene. „Avem ca target consilierea a 300 de persoane care îşi desfăşoară activitatea în domeniu şi cursuri de perfecţionare pentru 185 dintre aceştia. Până în acest moment au fost consiliate 282 de persoane şi 119 au finalizat deja cursurile. Au fost organizate cinci cursuri: curs de tehnician în hotelărie, ospătar, bucătar, cameristă şi lucrător în comerţ“, a declarat purtătorul de cuvânt al ZMC, Adrian Crăciun. Pentru a vedea care este impactul proiectului, ieri a avut loc o reuniune a angajatorilor pentru discutarea beneficiilor aduse de cursuri şi, de ce nu, pregătirea de noi proiecte în viitor. „Unul dintre pilonii economiei în Constanţa este turismul şi una dintre problemele clamate de turişti o constituie serviciile ce uneori nu se ridică la standardele cerute de ei. De aceea, proiectul a fost primit bine de angajatori şi ni s-a solicitat organizarea cât mai multora“, a declarat Crăciun.



12