Piesa de teatru „Pescăruşul”, de Anton Pavlovici Cehov, care s-a aflat în pregătire la Teatrul de Stat Constanţa din luna martie, sub coordonarea regizorală a maestrului Ioan Cărmăzan, a avut, sîmbătă seară, premiera. Spectacolul a beneficiat de trei reprezentaţii consecutive, în acest weekend, făcîndu-şi „rodajul” pe scena de la malul mării. Aşa cum şi-a dorit şi regizorul, punerea în scenă a „Pescăruşului” a reunit, în sala de spectacole a Teatrului de Stat, un public elitist, din rîndurile căruia au făcut parte intelectuali, oameni de cultură ai oraşului, studenţi, tineri şi constănţeni atraşi de vechile valori ale teatrului.
Cunoscută drept cea mai dură dintre comediile cehoviene şi alăturîndu-i-se triadei care l-a propulsat pe Cehov printre cei mai mari dramaturgi ai lumii - „Trei Surori”, „Unchiul Vanea” şi „Livada cu vişini”, „Pescăruşul” reprezintă o dublă premieră, atît pentru teatrul constănţean, cît şi pentru regizor, care şi-a dorit să monteze acest text încă de acum 30 de ani. Mai mult, spectacolul constituie pentru Ioan Cărmăzan - personalitate de excepţie a vieţii cultural-artistice româneşti, care a realizat peste 80 de filme de scurt şi lungmetraj, precum şi filme documentare - cea de-a doua sa punere în scenă ca regizor de teatru.
Text devenit clasic în timp, „Pescăruşul” se concentrează asupra a două problematici esenţiale: cea artistică şi cea a iubirii neîmpărtăşite. Viziunea regizorală este, de această dată, uşor suprarealistă, mergîndu-se chiar pînă în zona abstractizării, jocul fiind mai frust. De asemenea, interesantă este alegerea actriţei care o interpretează pe Nina Mihailovna Zarecinaia, personaj care, în spectacolul lui Cărmăzan, este, în final, învingător, şi nu un învins, pentru că suferinţa îl purifică şi îl ajută să meargă înainte. Este vorba despre Tamara Roman, o tînără care îşi susţine, vara aceasta, licenţa în teatru, la „Hyperion”, considerată de regizor drept cea mai potrivită pentru acest rol datorită candorii, inocenţei şi tinereţii pe care le exprimă, creînd o altfel de Nina Mihailovna Zarecinaia. Piesa şi-a păstrat însă emoţia şi universalitatea. Rolurile au fost echilibrate, fără personaje secundare, s-ar putea spune, în interpretarea actorilor scenei constănţene: Dana Dumitrescu - Irina Nikolaevna Treplev, Bogdan Bucătaru - Konstantin Gavrilovici Treplev, Mihai Sorin Vasilescu - Piotr Nikolaevici Sorin, Eugen Mazilu - Ilia Afanazievici Samraev, Maria Lupu - Polina Andreevna, Laura Iordan - Masa, Adrian Dumitrescu - Boris Alexeevici Trigorin, Lucian Iancu - Evgheni Dorn Sergheevici, Cosmin Mihale - Semion Semionovici Medvedenko şi Roman Florentin - Iakov. Costumele au fost create de Carmen Puşcariu, decorurile poartă semnătura lui Grigore Puşcariu, iar asistent de regie este Dana Dumitrescu.
„Într-un spaţiu de poveste, în care minimalismul intenţionat diluează limita dintre real şi ireal, dintre legitim şi moral, personajele nu fac altceva decît să se adune şi să-şi oblige apropierea, confesiunea, adevărul. Iubirea devine, astfel, un soi de ecou moral, care înlănţuie suflete latente, izolate şi plăpînde, conducînd deciziile spre labil şi instinct, spre derizoriu şi sinucidere. Dacă Cehov afirma despre personajele sale că ‘nu fac decît să stea la o masă şi să vorbească, în timp ce viaţa şi destinul lor se schimbă’, asta nu înseamnă că aşteptarea nu va naşte izbucniri. Totul învăluit de pete de culoare uitate în neant, de lacul care tulbură şi mîntuie, în acelaşi timp, de iubirea care salvează”, afirmă Ioan Cărmăzan.
Numele lui Ioan Cărmăzan, regizor, scenarist, scriitor, membru al Uniunii Scriitorilor, este legat de realizarea a peste 80 de filme de scurt şi lungmetraj, precum şi filme documentare. Acesta s-a remarcat şi prin activitatea literară, fiind autorul a şapte cărţi, dar şi prin activitatea didactică, fiind profesor la Universitatea „Hyperion”, clasa regie de film şi la Universitatea Media. Anul trecut, maestrul a debutat şi în regia de teatru cu „Romeo şi Julieta”.
„Pescăruşul” va putea fi urmărit, şi în perioada următoare, pe scena de la malul mării, intrînd în repertoriul permanent al Teatrului de Stat Constanţa.