O treime din contestaţiile din 2007 împotriva măsurilor Poliţiei Rutiere au avut cîştig de cauză în instanţă, multe vizînd aparatele radar însă, potrivit Inspectoratului General al Poliţiei Române (IGPR), cazurile pierdute la judecători reprezintă doar 0,36% din totalul proceselor verbale de contravenţie emise de agenţii de circulaţie. Conform statisticilor IGPR, anul trecut, agenţii de circulaţie din întreaga ţară au încheiat 3.140.221 procese-verbale de contravenţie pentru abateri constatate în trafic. 50.243 dintre acestea, adică 1,6%, au fost contestate în instanţă. Datele arată că 30% din contestaţiile formulate de cei consideraţi contravenienţi au fost soluţionate favorabil acestora. Altfel spus, anul trecut, 11.397 şoferi au reuşit, în instanţă, să demonstreze că măsura aplicată împotriva lor nu a fost cea potrivită. Statistica IGPR mai arată că 994.903 din cele 3.140.221 de contravenţii date în 2007 privesc nerespectarea regimului legal de viteză şi cele mai multe contestaţii au fost formulate împotriva aparatelor radar. Motivele invocate de contestatari nu sînt numeroase, în plîngeri fiind invocate ori modalităţile în care a fost întocmit procesul verbal de constatare, ori elemente care ţin de omologarea aparatelor radar, verificările periodice, amplasarea acestuia etc. Cele mai multe contestaţii, de asemenea, sînt formulate pentru a amîna intrarea în vigoare a măsurii de suspendare a dreptului de a conduce pe drummurile publice şi, în mod curios, instanţele de judecată apreciază diferit cazuri identice.
Amenzi cu radare neomologate
Cît priveşte funcţionarea sistemelor de supraveghere a traficului rutier şi de determinare a vitezei autovehiculelor, Poliţia Română precizează că echipamentele de supraveghere a traficului rutier şi măsurare a vitezei de deplasare a autovehiculelor de tip Autovision Compact Python II, aflate în dotarea Poliţiei Rutiere, au primit Aprobarea de model, în anul 2001, de la Biroul Român de Metrologie Legală cu nr.185, aprobare postată pe pagina WEB a acestei instituţii, la adresa www.brml.ro. Din descrierea produsului, rezultă că echipamentul funcţionează pe baza efectului Doppler, poate măsura viteza de deplasare a autovehiculelor atît în regim staţionar, cît şi în regim de patrulare, prin intermediul antenei de emisie recepţie şi a unui modul de prelucrare a semnalului şi afişare a rezultatului, în ambele sensuri de mers, impunîndu-se doar programarea aparatului prin selectarea sensului pe care urmează a se efectua măsurarea. Atît viteza autovehiculului pe care este montat echipamentul radar, cît şi a autovehiculului ţintă sînt prelucrate automat. IGPR susţine că echipamentele de supraveghere a traficului rutier şi măsurare a vitezei de deplasare a autovehiculelor aflate în dotarea Poliţiei Rutiere corespund din punct de vedere metrologic atît pentru măsurarea vitezei în regim staţionar, cît şi în regim de patrulare a autovehiculului pe care sînt instalate. În ciuda acestor precizări, mulţi contravenienţi au avut cîştig de cauză în instanţă după ce judecătorii au stabilit că agenţii de circulaţie au folosit în trafic radare care nu erau omologate să acţioneze în mişcare, ci doar în regim staţionar.