Conform datelor celui mai recent studiu de piaţă realizat de MEDNET Marketing Research Center, bugetul alocat pentru sărbătorile de iarnă este, pentru 61,9% dintre respondenţi, mai mic comparativ cu cel de anul trecut. Analiza arată că din ce în ce mai mult actuala criză financiară afectează şi sărbătorile de iarnă ale românilor, bugetul mediu alocat pentru Crăciun şi Revelion fiind de 1052,48 lei (comparativ cu 1523,29 lei în 2009). Aproape jumătate (49,8%) dintre participanţii la studiu nu obişnuiesc să stabilească un buget pentru sărbătorile de iarnă, în timp ce 38,7% fac acest lucru cu regularitate (procent în creştere faţă de anul trecut, când era de 33,4%). Cei mai mulţi români îşi vor petrece sărbătorile acasă, cu familia sau prietenii (88,3%), în timp ce 8,9% vor merge într-o staţiune balneară sau montană din ţară şi doar 3% în străinătate. Pentru produsele alimentare ocazionate de sărbătorile de iarnă, respondenţii intenţionează să aloce, în medie, 491,54 lei (comparativ cu 556,13 lei in 2009), această sumă fiind pentru 58,1% dintre aceştia mai mică decât cea de anul trecut.
Doar 36,2% dintre subiecţii intervievaţi intenţionează să cumpere un brad de Crăciun, în timp ce 38,3% îl vor folosi pe cel de anul trecut. Totodată, 23,4% dintre respondenţi nu vor avea un brad de Crăciun. În ceea ce priveşte ornamentele specifice Crăciunului, acestea vor fi refolosite într-o proporţie mai mare, peste 60% intenţionând să facă acest lucru, faţă de 18% procentul persoanelor care au în intenţie achiziţionarea unor astfel de ornamente.
Studiul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ pentru Bucureşti şi oraşele cu peste 100.000 locuitori, în perioada 23 – 30 noiembrie 2010. Au fost intervievate telefonic 802 persoane cu vârsta cuprinsă în intervalul 18 - 65 ani.
Bugetul pentru cadouri a fost şi el afectat de efectele crizei, având o valoare medie de 414 lei (faţă de 526 lei anul trecut). Pentru 51,7% dintre orăşeni această sumă este mai mică decât anul precedent în timp ce 38,1% dintre ei reuşesc să aloce aceeaşi sumă. Reducerea bugetului destinat alimentelor pentru sărbătorile de iarnă se va face prin renunţarea totală la anumite produse cum ar fi băuturile alcoolice (34,2% nu vor mai cumpăra deloc), achiziţionarea într-o cantitate mai mică pentru băuturi răcoritoare (28,8%), carne (26,9%), băuturi alcoolice (26,9%), legume/fructe (24,4%), produse tradiţionale (22,1%). Cea mai puţin afectată categorie este legume/fructe, 66,5% dintre respondenţi intenţionând să cumpere în acelaşi buget ca şi anul trecut. În ceea ce priveşte călătoriile/excursiile organizate în perioada sărbătorilor de iarnă, în jur de 10% dintre persoanele intervievate au alocat buget pentru acest tip de cheltuieli, suma medie fiind de 1.351,79 lei (comparativ cu 1.312 lei în 2009). De asemenea, şi bugetul alocat ieşirilor în oraş/la restaurant în perioada Crăciunului şi a Revelionului este pentru 43,9% dintre respondenţi mai mic decât anul trecut, fiind, în medie, 302,55 lei (comparativ cu 346,28 lei în 2009).
„Chiar dacă suma pe care au alocat-o pentru acestea este mai mică sau cel mult egală cu cea de anul trecut, 80,5% dintre persoanele intervievate intenţionează să cumpere totuşi cadouri cu ocazia sărbătorilor de iarnă (procentul fiind uşor mai mic decât cel înregistrat anul trecut când era de 81,4%)\", precizează autorii studiului. Tipurile de cadouri pe care respondenţii intenţionează să le cumpere sunt articolele de îmbrăcăminte/încălţăminte (45% comparativ cu 54% in 2009), cosmetice/parfumuri (31,4% comparativ cu 37,4% în 2009), jucării (32,8% comparativ cu 30,6% în 2009), ciocolată/cafea (29,1% comparativ cu 20,4% în 2009), cărţi (14,9% comparativ cu 17,4% în 2009), bijuterii/ceasuri (7,3% comparativ cu 14,8% în 2009). \"Observăm o orientare preponderent practică a acestor cadouri (haine, încălţăminte), dar şi o creştere a interesului pentru obiecte mai ieftine (ciocolată, cafea, jucării) în detrimentul celor cu valoare mare (bijuterii, ceasuri, electrocasnice)\", se mai arată în comunicat.