Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a primit, anul trecut, peste 4.000 de reclamaţii de la clienţii băncilor, nemulţumiţi de creşterile nejustificate ale dobînzilor şi comisioanelor prevăzute în contracte, precum şi de introducerea unor comisioane noi. Reclamaţiile primite de ANPC se mai referă şi la încălcarea clauzelor contractuale de către bănci şi la tranzacţii bancare solicitate şi neoperate de reprezentanţii instituţiilor financiare, se arată într-un comunicat al ANPC. În cursul anului 2008, ANPC a cercetat reclamaţiile primite şi a sancţionat băncile cu amenzi în valoare de 880.600 de lei. “Nu avem o evidenţă în acest moment a reclamaţiilor primite de la clienţii băncilor din Constanţa. Imediat ce le-am primit, noi am trimis reclamaţiile la sediul ANPC, acolo existînd sediile centrale ale băncilor, de acolo venind politica băncilor, deci verificările se impuneau să fie efectuate la sediile de la Bucureşti”, a explicat directorul Oficiului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (OJPC) Constanţa, ing. Gheorghe Trandafir. ANPC precizează că, la acea dată, avea competenţe limitate în sancţionarea acestui comportament în relaţia client - bancă, din cauza legislaţiei în vigoare. Astfel, specialiştii ANPC au pregătit un proiect de act normativ care să completeze Ordonanţa Guvernului numărul 21 din 1992 privind protecţia consumatorilor şi să modifice două acte normative specifice domeniului bancar, respectiv Legea creditului ipotecar şi Legea creditului de consum. Proiectul prevede obligaţia instituţiei financiare de a prezenta un model de contract clientului înainte de semnarea acestuia, de a nu introduce comisioane noi pe durata derulării contractului, de a nu majora comisioanele existente, de a informa în scris clientul în legătură cu orice modificări de costuri şi de a încheia un act adiţional la contract, în cazul în care doreşte să modifice clauzele iniţiale.