În România sunt activi aproximativ 11.700 de navigatori, din care 8.350 sunt ofițeri - cu 120 mai puţini decât în 2013, iar 3.350 sunt nebrevetaţi - cu 110 mai puţini decât în urmă cu un an, potrivit estimărilor Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN) din Constanţa. Din cei 11.700, peste 5.500 își vor petrece Sărbătorile de Iarnă peste hotare, departe de casă, potrivit datelor furnizate de SLN. Totodată, 5.000 de persoane care fac parte din personalul auxiliar navigant se află în aceeași situație. Potrivit liderului SLN, totodată reprezentantul Federației Internaționale a Transportatorilor în România (ITF), Adrian Mihălcioiu, în 2014, nicio navă cu marinari români nu a fost sechestrată de piraţi. Un singur navigator român a fost reţinut de piraţii din estul Africii, dar a fost eliberat după trei săptămâni.
SLN, LA BILANȚ Ajuns la bilanț, SLN a anunțat că la Autoritatea Navală Română sunt înregistrate 31.000 de brevete şi certificate de capacitate. Pe parcursul acestui an, 123 de marinari şi 18 echipaje au cerut ajutor SLN-ului. Trei marinari au murit sau sunt daţi dispăruţi şi nouă marinari s-au îmbolnăvit. Peste 800 de nave ce navighează în Marea Neagră au o vechime de peste 30 de ani şi doar 500 sunt mai noi de 10 ani, din totalul de 2.200. Cu toate acestea, navele sub standard încep, încetul cu încetul, să dispară. Însă până la eradicarea totală a fenomenului mai sunt multe de făcut. Până la Revoluţie, în medie, în Portul Constanţa acostau anual 6.000 de nave. Până în ultimii ani, numărul a scăzut la 3.000 de nave, apoi a crescut la 4.500. Liderul SLN a mai spus că, în 2012, peste 100 de marinari s-au plâns pentru neplata salariilor, iar nu mai puţin de cinci nave au fost abandonate. În 2014, inspectoratul ITF a recuperat salarii ale navigatorilor în valoare de aproximativ 1.750.000 de dolari, din care aproximativ 230.000 de dolari au fost pentru navigatorii români, iar în jur de 1.520.000 de dolari pentru cei de pe navele străine. Cele mai multe probleme le-au ridicat navele din Turcia (65 de cazuri), Panama (54 de cazuri) şi Tanzania (27 de cazuri).
PLANURI PENTRU 2015 În 2014 s-au implementat pachete de servicii privind cardul de membru, informarea digitală, buletine periodice, publicații SLN pentru navigatori, iar procesul va continua și în următorul an, potrivit lui Adrian Mihălcioiu. Totodată, s-au încheiat și revizuit parteneriate între sindicatele reprezentative din țările armatorilor și cele din țările forței de muncă. De aceea, Mihălcioiu își dorește ca în 2015 să acorde servicii mai bune navigatorilor români, să încerce să negocieze cu mai mulți armatori contracte cu navigatorii români, să extindă faza contractuală și să demareze programul ”Cadetul român”. Tot în 2015, SLN va milita pentru implementarea directivelor europene privind standardele de muncă la bordul navelor. De asemenea, liderul SLN își dorește să crească numărul membrilor de sindicat, prin oferirea condițiilor corecte de muncă și de viață pentru navigatorii aflați sub contracte SLN.