Un studiu întocmit de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici (ANFP) în perioada martie - aprilie 2009, referitor la gradul de satisfacţie al cetăţenilor în ceea ce priveşte autorităţile şi instituţiile publice a relevat că românii asociază instituţiile locale cu birocraţia, corupţia şi lipsa de respect pentru cetăţeni. Raportul a fost realizat în colaborare cu Asociaţia Asistenţă şi Programe pentru Dezvoltare Durabilă - Agenda 21 şi reprezintă una dintre componentele proiectului \"Carta cetăţenilor\", derulat prin PHARE 2006 - Creşterea rolului societăţii civile în procesul de integrare a României, finanţat de UE. Evaluarea a avut la bază o anchetă sociologică şi a constat în completarea unui chestionar în prezenţa unui operator de interviu şi cu observaţie participativă. La studiu au participat 15 instituţii şi autorităţi publice din judeţele Cluj, Mehedinţi, Tulcea, Vaslui şi din municipiul Bucureşti, iar evaluarea s-a realizat pe un eşantion de peste o mie de persoane. Potrivit raportului, peste 60% dintre români asociază instituţiile locale cu birocraţia, 49% cred că se poate vorbi de corupţie, iar între 40% şi 55% consideră că funcţionarii publici nu respectă un cod de conduită în relaţia cu cetăţenii. Respondenţii s-au declarat nemulţumiţi de modul în care se iau deciziile, lipsa de transparenţă şi modalităţile de consultare, 50% din cei intervievaţi declarîndu-se mulţumiţi de interacţiunea cu autorităţile locale. Cei mai toleranţi cetăţeni faţă de funcţionarii publici sînt cei sub 44 de ani, vîrstă după care există o redresare a percepţiei. Autorii raportului observă că percepţiile asupra calităţii serviciilor oferite de instituţiile şi autorităţile publice locale sînt mai formate şi mai stabile decît aşteptările, probabil din cauza numeroaselor sondaje de opinie realizate pe astfel de teme, ce fac respondenţii să ofere răspunsuri standard. Autorii raportului observă că peste 50% din respondenţi au fost veseli, binedispuşi în timpul interviului cu monitorii, peste 80% au răspuns sincer la întrebări, însă mai mult de jumătate s-au declarat resemnaţi, fără o atitudine faţă de viitor. Dintre persoanele intervievate, peste 60% au declarat că au avut de-a face o singură dată sau de puţine ori cu instituţii publice locale, dar percepţia lor asupra acestora rămîne negativă. Printre concluziile raportului se numără faptul că cetăţenii români sînt interesaţi mai degrabă de rezolvarea problemelor şi de calitatea serviciului în sine, decît de felul în care instituţia comunică nivelul de eficienţă şi de managementul acesteia în furnizarea serviciilor. O posibilă soluţie propusă de ANFP este introducerea satisfacţiei cetăţeanului ca măsură a performanţei administraţiei, pentru a stimula reforma în sectorul public.