Piața asigurărilor, mai prietenoasă și mai sigură

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Din 2018

Piața asigurărilor, mai prietenoasă și mai sigură

Economie 28 Ianuarie 2018 / 17:59 999 accesări

Vânzarea asigurărilor va respecta, din 2018, noi norme europene de protecție a consumatorilor

Vânzarea asigurărilor va respecta, din 2018, noi norme europene de protecție a consumatorilor

O Directivă Europeană privind piața asigurărilor se află în procedură de avizare la Ministerul Finanțelor Publice, termenul de transpunere fiind 1 octombrie. Actul normativ prevede mai multe cerințe profesionale pentru angajații asigurătorilor, condiții noi de concurență, care să țină tarifele în frâu, și o protecție sporită a consumatorilor de asigurări. Pe scurt, e de bine. Dacă România nu face acest pas, riscă să i se deschidă o nouă procedură de infringement.

Proiectul de lege pentru transpunerea Directivei Europene privind distribuţia de asigurări (IDD) se află la Ministerul Finanţelor Publice (MFP), în procedură de avizare, netranspunerea ei la timp conducând automat la iniţierea procedurii de infringement, potrivit Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). Termenul limită iniţial era 23 februarie, însă, la nivel european, a fost iniţiată o campanie pentru amânarea aplicării prevederilor IDD. Noua dată propusă este 1 octombrie 2018. ASF precizează că unul dintre elementele principale ale noii directive îl constituie domeniul de aplicare extins. Vânzarea directă de produse de asigurare de către asigurători, fără intervenţia intermediarilor, nu era reglementată la nivelul UE. Asta însemna că nu existau condiţii de concurenţă echitabile pentru toţi participanţii implicaţi în distribuţia de produse de asigurare pe teritoriul Europei. De asemenea, Directiva vizează cerinţe profesionale şi organizatorice - „Statele membre se vor asigura că intermediarii de asigurări şi angajaţii asigurătorilor îşi vor actualiza în permanenţă cunoştinţele şi competenţele de specialitate“. Totodată, conform IDD, toate informaţiile, inclusiv cele referitoare la comercializare, trebuie să fie clare şi să nu inducă în eroare consumatorii; distribuitorul de asigurări trebuie să-l informeze pe consumator în ce măsură este vorba de consultanţă privind produsele de asigurare oferite. Trebuie să fie clar dacă distribuitorul îşi desfăşoară activitatea în numele unei asigurător sau ca independent, precum şi cine îl remunerează. Nu în ultimul rând, directiva impune cerinţe suplimentare în materie de protecţie a consumatorului privind produsele de asigurare de viaţă cu componentă investiţională - „Există mari diferenţe între produsele de asigurare simple şi cele cu caracter investiţional. Deseori este vorba de investiţii care au o mare importanţă financiară pentru consumator şi acoperă o perioadă lungă de timp. Atât faza de economisire, cât şi cea de plată, pot dura decenii. Astfel de produse sunt deseori complexe, iar diferenţele de conţinut şi de condiţii sunt foarte greu de înţeles şi de evaluat în prealabil de către consumator. De aceea, în cazul acestei categorii de produse de asigurare, protecţia intereselor consumatorilor are o importanţă mult mai mare decât în cazul unor simple produse de asigurare cu amploare economică redusă“.

Taguri articol


12