Peste 70.000 de autoturisme s-au vândut în România, în ianuarie - mai. Numai în a cincea lună din 2018 au fost comercializate peste 18.500 de autovehicule. Ambele sunt recorduri ale ultimului deceniu, semn că, într-un final, piața auto a depășit criza. În același interval, numărul înmatriculărilor vehiculelor second-hand a scăzut cu 8,1%, ceea ce este un semn cât se poate de bun. Totuși, parcul auto din România continuă să fie unul dintre cele mai învechite din Europa. Pe mărci, Dacia conduce detașat în topul vânzărilor din 2018, cu aproape o treime din piață (circa 19.200 unități), urmată Volkswagen și Skoda.
PRINDEM VITEZĂ Vânzările de autovehicule în România a ajuns, în primele cinci luni din 2018, la 70.358 unităţi, cu aproape 29% mai mult decât în intervalul similar din 2017, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA). Numărul de la finele lui mai reprezintă cel mai mare volum al vânzărilor de automobile înregistrat într-o perioadă similară în ultimii zece ani, în condiţiile în care în 2009, primul an al crizei, se înregistrau doar 49.971 unităţi comercializate. Și în mai 2018, s-a înregistrat, de asemenea, un nou record al vânzărilor lunare, respectiv 18.505 unităţi; a fost, practic, cea mai bună lună din ultimii zece ani. Datele APIA arată că, în continuare, vânzările sunt susţinute, în principal, de către persoanele juridice, care acoperă 62% din totalul achiziţiilor. Pe de altă parte, este de remarcat faptul că numărul de autoturisme cumpărate de către persoanele fizice în intervalul analizat (22.620 unităţi) este cu 88% mai mare decât cel aferent perioadei similare de anul trecut (12.025 unităţi). Astfel, ponderea achiziţiilor realizate de persoanele fizice a crescut, în 2018, de la 27 la 38%. „Referitor la autoturismele rulate (majoritatea nefiscalizate), constatăm faptul că, în mai, importurile au fost cu circa 15,2% mai mici decât în luna similară a anului trecut. În primele cinci luni, consemnăm un număr total de autoturisme rulate înmatriculate în România (197.010 unităţi) mai mic cu 8,1% decât cel corespunzător perioadei similare din 2017. Ar fi însă de remarcat, pentru începutul acestui an, o oarecare îmbunătăţire a vârstei autoturismelor rulate importate, acestea înregistrând creşteri de volume (+30%) pe segmentul de vârstă sub 7 ani. Cu toate acestea, numărul autoturismelor rulate mai vechi de zece ani reprezintă circa 65% din totalul celor 197.010 de unităţi importate; asta contribuie la menţinerea unei vârste medii ridicate a parcului auto din România (unul dintre cele mai învechite din Europa)“, notează cei de la APIA.
DACIA E ȘEFA Topul pe mărci (autoturisme plus autovehicule comerciale noi) este condus, în primele cinci luni, de Dacia, cu 20.461 unităţi, urmată de Volkswagen (6.550) şi Skoda (5.529). În segmentul autoturismelor, ierarhia are în frunte Dacia - cu 19.223 unităţi şi 32,4% cotă de piaţă. Pe locurile următoare se clasează Volkswagen, cu 5.910 unităţi şi 10% cotă, Skoda (5.529 unităţi şi 9,3% din totalul pieței), Renault (4.368 unităţi şi 7,4% cotă) şi Ford (3.770 unităţi şi 6,4% cotă). În acelaşi timp, pe modele, cu cele 7.777 unităţi noi comercializate, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în ianuarie - mai, urmat de Dacia Duster (4.476), Dacia Sandero (4.387), Skoda Octavia (2.096) şi Renault Clio (2.007). Să mai spunem că ponderea autoturismelor cu motoare pe benzină a continuat să crească, ajungând la 58,8% din total, în urcare de la 47,8% anul trecut. Autoturismele eco (hibrid și 100% electrice) au ajuns să dețin 2,3% din piață, în urcare de la 1,7% în 2017; mai exact, creșterea în segmentul mașinilor electrice este de 380%, iar în cel al hibridelor - de 62,8%, în special datorită programului Rabla Plus.