Încasările licitaţiilor de artă din România s-au situat, în 2013, la aproximativ 15,1 milioane de euro, într-o piaţă ce poate fi estimată la peste 28 de milioane de euro. Diversificarea ofertei a dus la o creştere a numărului de tranzacţii, dar şi la o adjudecare a mai multor obiecte decât în 2012. Potrivit Raportului anual al pieţei de artă româneşti, realizat de Institutul pentru Managementul Artei (IMA), anul 2013 se înscrie în trendul ascendent pe care a pornit piaţa de profil autohtonă în urmă cu mai bine de cinci ani. Continuând creşterile spectaculoase înregistrate în anii precedenţi, 2013 a fost un an în care jucătorii din piaţa de artă s-au concentrat pe sporirea numărului de clienţi prin diversificarea constantă a ofertei şi prin activităţi conexe de formare şi educare a publicului amator de artă.
Piaţa licitaţiilor de artă din România s-a situat, anul trecut, la aproximativ 15,1 milioane de euro, într-o piaţă de artă ce poate fi estimată ca depăşind 28 de milioane de euro. Segmentul principal în licitaţiile de artă din România a rămas arta de patrimoniu, în special creaţia artiştilor de importanţă naţională, ce concretizează în continuare cele mai mari valori de piaţă.
Potrivit aceluiaşi raport, Ştefan Luchian, Nicolae Grigorescu, Ioan Andreescu, Nicolae Tonitza şi Victor Braun se află în topul 10 al tranzacţiilor de pe piaţa de artă din România în 2013, a căror sumă totală se ridică la 1.237.000 de euro, cu 8% mai mult decât valoarea totală a topului 10 al tranzacţiilor din 2012.
În 2013 s-a înregistrat un nou record absolut pentru piaţa românească de artă: opera „Două fete", de Ştefan Luchian, a fost adjudecată pentru suma de 300.000 de euro. Vedeta-surpriză a pieţei de profil în 2013 a fost arta contemporană, cu vânzări în licitaţiile naţionale cu 10% mai mari decât în 2012 (aproximativ 1,4 milioane de euro), noi recorduri de autor şi succese notabile la nivel internaţional.
Cu toate că a crescut semnificativ în ultimii trei ani, piaţa de artă contemporană românească este departe de potenţialul atins de alte ţări din regiune, precum Polonia, Rusia, Ucraina, Turcia etc.
Într-o piaţă în stadiu de dezvoltare, activităţile de formare a pieţei au jucat un rol important în 2013. Casa de licitaţie Artmark a continuat seria de evenimente naţionale prin itinerarea unor expoziţii cu opere de patrimoniu la Constanţa, Timişoara, Arad, Iaşi, Ploieşti, Braşov etc. şi a accentuat nevoia de educare a publicului cu privire la obiectul de artă prin organizarea regulată de cursuri specializate de management al artei.
Specialiştii spun că, în pofida rezultatelor remarcabile, piaţa de artă românească este departe de probabilul său potenţial. În prezent, piaţa de artă numără aproximativ 4.000 - 5.000 de clienţi fideli şi ocazionali, specialiştii apreciind că potenţialul pieţei româneşti este situat la aproximativ 15.000 - 200.000 de cumpărători.