„Piaţa neagră“ din România a ţigaretelor a înregistrat, în luna ianuarie, cel mai ridicat nivel din ultimii doi ani şi jumătate, de 15,7%, conform datelor companiei de cercetare “Novel”. „Este vorba despre o creştere a „pieţei negre“ în ianuarie 2014 cu circa 1,5 puncte procentuale, faţă de finele anului trecut. (...) Un punct procentual de contrabandă reprezintă pierderi la bugetul de stat de circa 35 de milioane de euro. Tendinţele înregistrate pe „piaţa neagră“ în luna ianuarie demonstrează capacitatea de adaptare a reţelelor infracţionale şi sunt de natură să ne sporească îngrijorările cu privire la evoluţia contrabandei în lunile care urmează. (...) În mod cert, instabilitatea fiscală şi reorganizarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), instituţie responsabilă de combaterea comerţului ilicit cu ţigarete, sunt principalele cauze care au dus la intrarea contrabandei pe trend ascendent la început de an”, a declarat Adrian Popa, director corporate & regulatory affairs al BAT România.
AMENINŢAREA “CHEAP WHITES” Potrivit “Novel Research”, regiunile Nord-Vest (24,5%) şi Nord-Est (24,2%) au fost, în ianuarie, cele mai afectate de comerţul ilicit, iar cea mai mare pondere din acest segment este deţinută de produse “cheap whites” (mărci ieftine, care nu aparţin marilor producători şi care sunt destinate „pieţei negre“). “În mod excepţional, remarcăm un nivel aproape dublu al contrabandei în regiunea Sud-Est, atingând în ianuarie un maxim istoric de 22,2%, ce nu a mai fost înregistrat decât înainte de mai 2010. (...) Creşteri semnificative, de peste 4 puncte procentuale, au înregistrat produsele provenite din Serbia şi cele traficate ilegal prin shop-urile Duty Free aflate în ţările vecine, în timp ce produsele cu timbru de Moldova şi Ucraina au scăzut semnificativ, cu peste 6 puncte procentuale”, a declarat Marian Marcu, directorul companiei de cercetare “Novel Research”. Iar ferestrele lăsate chiar de legislaţia europeană în domeniu asigură o amplă zonă de acţiune pentru grupările de contrabandişti, care vor profita de scoaterea de pe piaţă a ţigărilor mentolate, dar şi de demersul de uniformizare a aspectului exterior al pachetelor de ţigări.