Investigația derulată de Consiliul Concurenței în piața telecom a dat roade - în ultimii doi ani, ofertele marilor jucători (Orange, Vodafone, Telekom și RCS & RDS) s-au diversificat masiv, iar numărul de minute naționale gratuite incluse în pachetele pre-paid și post-paid a crescut considerabil. Mai exact, s-a dublat sau chiar s-a triplat, în unele cazuri. Potrivit CC, o ofertă curentă include atât de multe minute încât un utilizator rațional nu le va termina niciodată într-o singură lună. De asemenea, românii nu par să mai aibă niciun stres atunci când vine vorba de a suna în afara rețelei, ponderea apelurilor de gen în totalul traficului de voce urcând de la 14% în 2014 la 28% la jumătatea anului trecut.
Consiliul Concurenței (CC) a constatat că operatorii de telefonie au implementat măsurile asumate în cadrul investigaţiei privind o posibilă discriminare a tarifelor de terminare a apelurilor - „Începând cu decembrie 2015, ofertele comerciale ale companiilor Orange, Vodafone, Telekom și RCS & RDS includ un volum mai mare de servicii, tendința continuând și în prezent. Numărul de minute naționale incluse în oferte a crescut în mod considerabil, în general, pentru acelaşi prag tarifar, operatorii dublând sau triplând numărul de minute, precum şi volumul de trafic de date, iar pentru unele praguri tarifare (în jurul a 10 euro), jucătorii oferă număr nelimitat de minute naţionale“. Potrivit CC, în prezent, ofertele includ un număr de minute suficient de mare încât să acopere şi chiar să depășească nevoile medii de comunicare ale utilizatorilor raţionali. De asemenea, CC remarcă și o scădere semnificativă a numărului de utilizatori de servicii pe bază de cartele pre-paid, în 2015 şi 2016, şi o creștere a abonaților - „Tendința poate fi explicată prin renunțarea la folosirea mai multor cartele SIM, de la operatori diferiți, întrucât această practică nu mai este justificată în contextul scăderii tarifelor apelurilor către toate rețele naționale şi creșterii semnificative a volumului beneficiilor incluse în ofertele comerciale. Comportamentul consumatorilor indică faptul că ei nu resimt nicio barieră în realizarea de apeluri“. De asemenea, numărul semnificativ de utilizatori ce se transferă între operatori arată lipsa unei bariere semnificative la transfer, fapt de natură să accentueze concurenţa dintre operatorii de telefonie mobilă (RCS & RDS a atras cele mai multe portări în cadrul rețelei, spre exemplu) - „Portările utilizatorilor de servicii de telefonie mobilă din 2015 sunt împărțite aproximativ egal între segmentele preplătite (cartelă) şi postplătite (abonament), ceea ce arată că există concurență între cele două segmente ale pieței“. În ceea ce priveşte barierele la inițierea și terminarea apelurilor în afara rețelei, ele au fost eliminate, având în vedere că traficul off-net a crescut ca pondere din totalul traficului de voce, de la 14% în 2014 la 28% la sfârșitul semestrului 2 din 2016. Totodată, la nivelul întregii piețe, durata medie de convorbire off-net a crescut de la 1:57 minute la 2:34 minute, devenind egală cu durata medie a unei convorbiri on-net (în aceeași rețea - n.r.).